ΠΗΓΕΣ
Κατά τη βαθμολόγηση απαντήσεων σε ερωτήσεις που
απαιτούν επεξεργασία ιστορικού υλικού (παραθεμάτων, εικόνων, διαγραμμάτων,
χαρτών κτλ) αξιολογείται, ανάλογα με τη συγκεκριμένη κατά περίπτωση διατύπωση
της ερώτησης, η ικανότητα του μαθητή :
Ø Να περιορίζει αυστηρά την
απάντησή του σε όσα ζητεί η ερώτηση και να μην επεκτείνεται σε γενικόλογο
συνολικό σχολιασμό ή παρουσίαση του περιεχομένου της «πηγής».
Ø Να αντιλαμβάνεται την ακριβή
σημασία των ιστορικών όρων που περιέχει η «πηγή»
Ø Να εντοπίζει τη ζητούμενη
πληροφορία και να τη συγκρίνει με την αντίστοιχη πληροφορία του σχολικού
βιβλίου ή άλλης «πηγής» που του δίνεται προς εξέταση.
Ø Να εντοπίζει τις ομοιότητες
και τις διαφορές αφενός ανάμεσα στο περιεχόμενο και αφετέρου ανάμεσα στην
οπτική δύο ή περισσοτέρων «πηγών».
Ø Να αναγνωρίζει το είδος της
«πηγής» και να εντάσσει την πληροφορία της «πηγής» στα γενικότερα ιστορικά της
συμφραζόμενα.
Ø Να συνοψίζει επιγραμματικά
τις πληροφορίες που του ζητούνται.
Ø Να διατυπώνει σε δικό του
αυτόνομο λόγο την πληροφορία που του δίνει η «πηγή».
Ø Να διακρίνει την ιστορική
πληροφορία από το σχόλιο ή την ιστορική ερμηνεία που δίνει ο δημιουργός της
«πηγής».
Ø Να συμπληρώνει, να
υποστηρίζει ή να αντικρούει την επιχειρηματολογία της «πηγής» με βάση τις
ιστορικές του γνώσεις.
Ø Να αναπτύσσει μια ιδέα ή
άποψη που διατυπώνεται στην «πηγή», με βάση συγκεκριμένα κριτήρια.
Ø Να διατυπώνει λογικές
υποθέσεις με βάση την ιστορική του γνώση σχετικά με τα κίνητρα και την
αξιοπιστία του δημιουργού της.
Ø Να εξάγει και να διατυπώνει
ιστορικά συμπεράσματα από το συσχετισμό των πληροφοριών διαφορετικών «πηγών».
Ø Να συνθέτει το περιεχόμενο
δύο ή περισσότερων «πηγών».
Ειδικότερα προκειμένου για
ερωτήσεις οι οποίες εμπλέκουν αξιοποίηση χαρτών πρέπει να αξιολογείται
επίσης :
Ø Η ικανότητα κατανόησης
υπομνηματισμού του χάρτη.
Ø Η ικανότητα εντοπισμού των
διαφόρων γεωγραφικών χώρων για τους οποίους γίνεται λόγος στην ιστορική
αφήγηση.
Ø Η ικανότητα συνδυασμού
γεωγραφικών δεδομένων και ιστορικών γεγονότων, φαινομένων κλπ.
Ø Η ικανότητα του εντοπισμού
και της αναγνώρισης τυχόν πολιτικών, εθνικιστικών ή άλλων σκοπιμοτήτων που
ενδέχεται να υπηρετεί ο χάρτης (προπαγανδιστική χρήση του χάρτη).
Σε ό,τι αφορά ερωτήσεις που
εμπλέκουν αξιοποίηση εικόνων, αξιολογείται επιπλέον η ικανότητα του
μαθητή :
Ø Να παρατηρεί προσεκτικά το
εικονιστικό υλικό και να διακρίνει ανάμεσα σε εικόνες διαφορετικού είδους
(φωτογραφίες, εικαστικά έργα, γελοιογραφίες κλπ.)
Ø
Να αξιοποιεί τα εικονιστικά στοιχεία, σε συνδυασμό με τα συνοδευτικά
σχόλια των εικόνων, ώστε να διατυπώνει προσωπικά συμπεράσματα για τα ζητούμενα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου