Κυριακή 27 Σεπτεμβρίου 2015

ΓΛΩΣΣΑ> ΟΡΙΣΜΟΣ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ, ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ

ΓΛΩΣΣΑ

ΟΡΙΣΜΟΣ: «Γλώσσα είναι ένας κώδικας σημείων ορισμένης μορφής (γλωσσικής) με τα οποία επιτυγχάνεται η επικοινωνία μεταξύ των μελών μιας γλωσσικής κοινότητας.» (Γεώργιος Μπαμπινιώτης)

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ:
  1. Ο άνθρωπος εξωτερικεύει τα συναισθήματα, τις σκέψεις, τις ιδέες του.
  2. Οι άνθρωποι επικοινωνούν μεταξύ τους, καλλιεργείται ο διάλογος και αναπτύσσονται οι διαπροσωπικές τους σχέσεις.
  3. Συντελεί στην πνευματική καλλιέργεια του ανθρώπου, αναπτύσσει την κριτική του ικανότητα, του παρέχει τα εφόδια για την πνευματική συγκρότησή του.
  4. Βοηθά στην επίλυση προβλημάτων μέσω του διαλόγου και της ανταλλαγής ιδεών.
  5. Συμβάλλει στην πολιτικοποίηση του ανθρώπου, αφού οξύνει την κρίση του, αποκαλύπτει δημαγωγικές πολιτικές και ευνοεί τον πολιτικό διάλογο.
  6. Αποτελεί αδιαμφισβήτητο στοιχείο της εθνικής ταυτότητας ενός λαού.
  7. Συνιστά το μέσο ανάπτυξης του έντεχνου λόγου.
  8. Με τη γλωσσομάθεια ο άνθρωπος έρχεται σε επαφή με τους άλλους λαούς, ανταλλάσσονται πολιτιστικά στοιχεία, εμπλουτίζονται οι πολιτισμοί, συσφίγγονται οι διεθνείς σχέσεις και εδραιώνεται η ειρήνη.
  9. Η ιδιόλεκτος αποτελεί μέσο εξατομίκευσης, αφού αντιπροσωπεύει τον ιδιαίτερο τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιεί κάθε άνθρωπος τη γλώσσα, το προσωπικό του λεκτικό ύφος.

ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΓΛΩΣΣΙΚΗΣ ΠΕΝΙΑΣ/ΕΝΔΕΙΑΣ:
  1. Η αδυναμία των ανθρώπων να εκφράσουν τις σκέψεις, τα συναισθήματα και να επικοινωνήσουν με το κοινωνικό περιβάλλον τους.
  2. Η άγνοια του λεξιλογικού πλούτου της γλώσσας.
  3. Τα γραμματικά (βαρβαρισμοί) και συντακτικά (σολοικισμοί) σφάλματα.
  4. Η σημασιολογική σύγχυση.

ΑΙΤΙΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ:
  1. Το εκπαιδευτικό σύστημα και γενικότερα η ελλιπής παιδεία. Πιο συγκεκριμένα:
i.      Τα ανεπαρκή και παρωχημένα διδακτικά εγχειρίδια.
ii.    Το μη καταρτισμένο εκπαιδευτικό προσωπικό.
iii.  Το πρόγραμμα σπουδών: χρησιμοθηρική – ωφελιμιστική εκπαίδευση με τεχνοκρατικό προσανατολισμό και συνακόλουθο παραγκωνισμό του ανθρωπιστικού παράγοντα, εξετασιοκεντρικό σύστημα, που δείχνει ολιγωρία για την ολόπλευρη ανάπτυξη των νέων.
  1. Η οικογένεια, ως πρωταρχικός φορέας αγωγής. Οι σύγχρονοι ασθματικοί ρυθμοί ζωής και το υλιστικό πνεύμα εμποδίζουν τους γονείς να ασχοληθούν ουσιαστικά με την καλλιέργεια των παιδιών τους.
  2. Τα Μ.Μ.Ε., που καθίστανται φορείς λαθών, απλοϊκού – λαϊκίστικου  λόγου, και ειδικά η τηλεόραση, που προβάλλει την παντοδυναμία της εικόνας.
  3. Η ξενομανία, που οδηγεί στην άκριτη υιοθέτηση ξενικών όρων.
  4. Η υπερτίμηση των υλικών αξιών έναντι των πνευματικών και η ολιγωρία του ανθρώπου για την πνευματική του υπόσταση στο πλαίσιο του υλικού ευδαιμονισμού.
  5. Ο παραγκωνισμός του βιβλίου.
  6. Η αποξένωση των ανθρώπων, η διασάλευση των διαπροσωπικών σχέσεων σε κοινωνίες απρόσωπες, στις οποίες παρεμποδίζεται η επικοινωνία.
  7. Η άστοχη σε πολλές περιπτώσεις χρήση της γλώσσας από τα πολιτικά πρόσωπα με τρόπο λαϊκίστικο και δημαγωγικό.

ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΟΣ:
  1. Ουσιαστική ενασχόληση των γονιών με τη γλωσσική καλλιέργεια των νεαρών μελών της οικογένειας.
  2. Αντιμετώπιση των γενικότερων και ειδικότερων προβλημάτων της εκπαίδευσης, αλλαγή του προσανατολισμού του συστήματος, κατάρτιση των εκπαιδευτικών, εκπόνηση ανάλογων προγραμμάτων διδασκαλίας.
  3. Παροχή ερεθισμάτων από τους φορείς αγωγής γενικά για ενασχόληση με το βιβλίο.
  4. Συνειδητοποίηση του παιδαγωγικού ρόλου που διαδραματίζουν τα Μ.Μ.Ε..
  5. Εκ νέου ιεράρχηση των αξιών του ανθρώπου, απαγκίστρωση από το υλιστικό ιδεώδες, ενασχόληση με το πνεύμα.
  6. Συνειδητοποίηση της σπουδαιότητας της γλώσσας από όλους τους ανθρώπους.

ΧΡΗΣΙΜΟ ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ:
Εγκυμονεί κινδύνους, γλωσσική ένδεια, επιδεινώνει την κατάσταση, ακατάληπτα φραστικά πυροτεχνήματα, καρκινοβατεί, απεργάζεται τη γλωσσική εξέλιξη, λεξιπενία, λεξιθηρία, ανηλεής κακοποίηση της γλώσσας, συρρίκνωση λεξιλογίου, κατακλυσμιαία εισβολή ξενικών στοιχείων, παντοδυναμία εικόνας, κατακρεουργούν την ελληνική γλώσσα, γλωσσική ισοπέδωση, σημασιολογική σύγχυση, βαρβαρισμοί, σολοικισμοί, χρησιμοθηρική νοοτροπία, εθελοτυφλώ, η ορθοέπεια ερείδεται, όχι εξοβελισμός ξένων λέξεων, θεωρείται πανάκεια, πολύτιμος αρωγός.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου