H ΓΛΩΣΣΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ-
ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗ ΓΙΑ Γ’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ-A’ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ
ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗ ΓΛΩΣΣΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ
q Το
οικογενειακό και φιλικό περιβάλλον
q Το
εκπαιδευτικό σύστημα
q Το
ατομικό μορφωτικό επίπεδο
q Το
μορφωτικό επίπεδο μιας κοινωνίας
q Η
εκάστοτε μόδα, τα είδωλα- πρότυπα των νέων
q Τα
Μ.Μ.Ε.
q Η
μη παρουσία εναλλακτικών γλωσσικών μορφών (ευθύνη πνευματικών ανθρώπων και
εκπαίδευσης)
q Η
παγκοσμιοποίηση (ΜΜΕ, διαφημίσεις)
q Η
οικονομική και κοινωνική κατάσταση του νέου
Η ΓΛΩΣΣΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ (+):
q Πρωτοπορεί
και πρωτοτυπεί. Επιζητεί τη διαφοροποίηση.
q Επιδιώκει
να προκαλέσει τις καθιερωμένες γλωσσικές μορφές που υιοθετούν οι μεγάλοι.
q Είναι
γεμάτη ζωντάνια και χιούμορ.
q Χαρακτηρίζεται
ορισμένες φορές από φαντασία.
q Δημιουργεί
και νέους τύπους, ορισμένοι εκ των οποίων καθιερώνονται.
q Είναι
“ανοικτή” σε πειραματισμούς και σε “δάνεια” από άλλες γλώσσες.
q Χρησιμεύει
για την κατανόηση της εποχής.
q Συσφίγγει
τις σχέσεις των νέων που τη χρησιμοποιούν (αίσθημα του “ανήκειν”).
q Συχνά
επηρεάζει μορφές έκφρασης και τέχνης (λογοτεχνία, Τύπο, στιχουργία κ.ά.).
Η ΓΛΩΣΣΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ (-):
q Λεξιλογικά
φτωχότερη (λεξιπενία)
q Είναι
ανοιχτή στην εισαγωγή πολλών ξενόφερτων γλωσσικών τύπων (μιμητισμός)
q Γίνεται
,αρκετές φορές, συνθηματολογική (π.χ. συντομογραφίες στα sms), στερεοτυπική (επαναλαμβάνεται δίχως
νοηματική και λεκτική πρωτοτυπία, π.χ. η γλώσσα της καθημερινής συζήτησης
μεταξύ νέων) και, τελικά, χάνει σε εκφραστικό πλούτο και δύναμη (γλωσσική
ένδεια, αγλωσσία)
q Παραβιάζει,
όχι πάντα όμως δημιουργικά, καθιερωμένους κανόνες γραμματικής και σύνταξης ►
προκύπτουν έτσι ακαλαίσθητοι βαρβαρισμοί και σολοικισμοί
q Στερεί
το χρήστη της από τη δυνατότητα ικανοποιητικής πρόσβασης στους εθνικούς και παγκόσμιους θησαυρούς της
Λογοτεχνίας, των Επιστημών, της Τέχνης, της Παράδοσης κ.ά.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου