Δευτέρα 28 Σεπτεμβρίου 2015

TOY ΝΕΚΡΟΥ ΑΔΕΛΦΟΥ- ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

Του νεκρού αδελφού

ΕΙΔΟΣ
Είναι δημοτικό τραγούδι (βλ. σ. 18 σχολικού βιβλίου) που ανήκει στην
κατηγορία των παραλογών (βλ. σ. 20 σχολικού βιβλίου).
Είναι ένα αφηγηματικό επικό1 και συνάμα λυρικό2 ποίημα
Ο ΤΙΤΛΟΣ
Το ποίημα εξ αρχής υποδηλώνει, προϊδεάζει για το θάνατο (νεκρού) και
μάλιστα ορίζει το κυρίαρχο πρόσωπο με την ιδιότητα του αδελφού
ΘΕΜΑ
Η ανάσταση του νεκρού αδελφού, για να εκπληρώσει την υπόσχεσή του.
ΕΝΟΤΗΤΕΣ
στ. 1- 17 Η πολυπρόσωπη οικογένεια και η αντιμετώπιση του
προβλήματος που γεννά το προξενιό.
στ. 18-28 Το θανατικό της οικογένειας και το ανακάλημα της μάνας.
στ. 29-41 Η νεκρανάσταση το Κωνσταντή και η συνάντηση με την
αδελφή του.
στ. 42-65 Το ταξίδι της επιστροφής.
στ. 66-81 Η επιστροφή της Αρετής στο σπίτι.
στ. 82 Η λύση του δράματος
1 έπος: αφηγείται κατορθώματα ηρώων
2 λυρική: η ποίηση που εκφράζει υποκειμενικά συναισθήματα

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΣΚΗΝΩΝ
στ. 1-5
1. Μάνα με τους εννιά σου γιους και με τη μια σου κόρη
2. την κόρη τη μονάκριβη την πολυαγαπημένη,
3. την είχες δώδεκα χρονώ κι ήλιος δε σου την είδε!
4. Στα σκοτεινά την έλουζε, στ’ άφεγγα τη χτενίζει,!
5. Στ’ άστρι και τον αυγερινό έπλεκε τα μαλλιά της.
Η οικογένεια
· Το ποίημα ξεκινά με την εικόνα μιας μεγάλης οικογένειας (δίχως
πατέρα) με δέκα παιδιά.
· Η μοναδικότητα (μια σου κόρη, μονάκριβη ) και η ομορφιά της κόρης
(ήλιος δε σου την είδε) και η αδυναμία (πολυαγαπημένη, Στα σκοτεινά
την έλουζε, στ’ άφεγγα τη χτενίζει,! Στ’ άστρι και τον αυγερινό έπλεκε
τα μαλλιά της) που τρέφει γι’ αυτήν η μάνα προοικονομούν την
αρνητική στάση της μάνας στο προξενιό και τον πόνο που αυτή θα
νιώσει όταν θα μείνει μόνη.
· Να σημειωθεί ότι έξι στίχοι είναι αφιερωμένοι στην Αρετή – όνομα με
ιδιαίτερη σημασία, που δηλώνει την ηθική ποιότητα της κοπέλας.
Ακόμη πληροφορούμαστε ότι η οικογένεια την προφυλάσσει από τις
εξωτερικές εργασίες αλλά και από τα βλέμματα των ξένων (ήλιος δε
σου την είδε).
στ. 6-7
6. Προξενητάδες ήρθανε από τη Βαβυλώνα,
7. να πάρουνε την Αρετή πολύ μακριά στα ξένα.
Το προξενιό
· Προξενητάδες από τη Βαβυλώνα (πρωτεύουσα της Βαβυλωνίας, αρχ.
χώρα της Μεσοποταμίας, χώρα - πόλη μακρινή και πλούσια) ζητούν σε
γάμο την Αρετή.
· Η ομορφιά της κόρης έχει φτάσει στα βάθη της Ανατολής.

στ. 8-17
8. Οι οχτώ αδερφοί δε θέλουνε κι ο Κωσταντΐνος θέλει.
9. «Μάνα μου, κι ας τη δώσομε την Αρετή στα ξένα,
10. στα ξένα κει που περπατώ, στα ξένα που πηγαίνω,
11. αν παμ’ εμείς στην ξενιτιά, ξένοι να μην περνούμε.
12. -Φρόνιμος είσαι, Κωσταντή, μ’ άσκημα απιλογήθης.
13. Κι α μόρτει, γιε μου θάνατος, κι α μόρτει, γιε μου, αρρώστια,
14. κι αν τύχει πίκρα γη χαρά, ποιος πάει να μου τη φέρει;
15. -Βάλλω τον ουρανό κριτή και τους αγίους μαρτύρους,
16. αν τύχει κι έρτει θάνατος, αν τύχει κι έρτει αρρώστια,
17. αν τύχει πίκρα γη χαρά, εγώ να σου τη φέρω».
Οικογενειακό συμβούλιο και διαφωνία.
· Το συναισθηματικό κλίμα αλλάζει. Το προξενιό προκαλεί σοβαρό θέμα
προς συζήτηση. Τι θαγίνει με την κόρη;
· Οι οχτώ αδερφοί (ανώνυμοι και υποτονικοί, ώστε να τονιστεί η
‘‘σύγκρουση’’ μάνας - Κωνσταντή) δε θέλουν να δώσουν την Αρετή σε
αντίθεση με τον Κωνσταντή (επώνυμος ως ήρωας, πρωταγωνιστής του
δράματος) ο οποίος ως ταξιδευτής θέλει να έχει κάποιους δικούς του
στα ξένα.
· Η μάνα αρνείται γιατί κι αυτή στην κόρη της βασίζεται σε μια δύσκολη
στιγμή της.
· Ο Κωνσταντής ορκίζεται ότι σε μια τέτοια στιγμή αυτός θα πάει και
θα φέρει την Αρετή κοντά της και έτσι κάμπτει τις αντιρρήσεις της
μάνας.
· Η απόφαση λαμβάνεται με «δημοκρατικές διαδικασίες», αφού όλοι
εκθέτουν τη γνώμη τους και σχετικά επιχειρήματα. Όλοι; Όχι
ακριβώς, αφού η άμεσα ενδιαφερόμενη, η Αρετή, δεν ερωτάται,
πράγμα που φανερώνει τη θέση της γυναίκας την εποχή εκείνη και
τον τρόπο που παντρεύονταν.
στ. 18-28
18. Και σαν την επαντρέψανε την Αρετή στα ξένα,
19. κι εμπήκε χρόνος δίσεχτος και μήνες οργισμένοι
20. κι έπεσε το θανατικό, κι οι εννιά αδερφοί πέθαναν,
21. βρέθηκε η μάνα μοναχή σαν καλαμιά στον κάμπο.
22. Σ’ όλα τα μνήματα έκλαιγε, σ’ όλα μοιρολογιόταν,
23. στου Κωσταντίνου το μνημειό ανέσπα τα μαλλιά της.
24. « Ανάθέμα σε, Κωσταντή, και μυριανάθεμά σε,
25. οπού μου την εξόριζες την Αρετή στα ξένα!
26. Το τάξιμο που μου ‘ταξες, πότε θα μου το κάμεις;
27. Τον ουρανό βαλες κριτή και τους αγίους μαρτύρους,
28. αν τύχει πίκρα γη χαρά, να πας να μου τη φέρεις».

Θανατικό στην οικογένεια και κατάρα της μάνας.
· Τα χρόνια πέρασαν, στην οικογένεια έπεσε θανατικό (τα εννιά
αδέρφια πέθαναν, η μάνα έμεινε μοναχή και η κόρη της, η Αρετή,
λείπει μακριά παντρεμένη στα ξένα) που προκαλεί στη μάνα θρήνο
αλλά και οργή, αγανάκτηση για τον Κωνσταντή (υπεύθυνου για την
απομάκρυνση της Αρετής), τον οποίο καταριέται και του θυμίζει τον
όρκο του απαιτώντας την εκπλήρωση του.
στ. 29-32
29. Από το μυριανάθεμα και τη βαριά κατάρα,
30. η γης αναταράχτηκε κι ο Κωσταντής εβγήκε.
31. Κάνει το σύγνεφο άλογο και τα’ άστρο χαλινάρι
32. και το φεγγάρι συντροφιά και πάει να της τη φέρει.
Η νεκρανάσταση του Κωνσταντίνου για την πραγματοποίηση του
όρκου.
— Η κατάρα της μάνας είναι έντονη (μυριανάθεμα βαριά) και φτάνει μέχρι
τον κάτω κόσμο εγείροντας το νεκρό.
— Άλλωστε η εκπλήρωση της υπόσχεσης είναι ικανή να αναστήσει και
νεκρούς
— Φυσικά η νεκρανάσταση είναι εξωπραγματικό και συνταρακτικό
γεγονός, γι’ αυτό συνοδεύεται με σεισμό (η γης αναταράχτηκε).
— Σύμμαχοι του Κωνσταντή είναι τα φυσικά στοιχεία (β. πιο κάτω)
στ. 33-41
33. Παίρνει τα όρη πίσω του και τα βουνά μπροστά του.
34. Βρίσκει την κι εχτενίζουνταν όξου στο φεγγαράκι.
35. Από μακριά τη χαιρετά κι από κοντά της λέγει:
36. «Άιντε, αδερφή, να φύγομε, στη μάνα μας να πάμε.
37. -Αλίμονο, αδερφάκι μου, και τι είναι τούτη η ώρα;
38. Αν ίσως κι είναι για χαρά, να στολιστώ και να ‘ρθω,
39. κι αν είναι πίκρα, πες μου το, να βάλω μαύρα να ‘ρθω
40. -Έλα, Αρετή, στο σπίτι μας, κι ας είσαι όπως και αν είσαι
41. Κοντολυγίζει τα’ άλογο και πίσω την καθίζει.
Συνάντηση Κωνσταντή – Αρετής και έναρξη ταξιδιού
· Ο Κωνσταντίνος συναντάει την Αρετή και της ζητάει να τον
ακολουθήσει, για να πάνε στη μάνα τους
· Η έκπληξη της κοπέλας είναι έντονη για το απότομο της εμφάνισης
και απαίτησης που προκαλεί ανησυχία (Αλίμονο)
· Ο Κωνσταντής όμως δε δίνει απάντηση στις ερωτήσεις της. Την
ανεβάζει στο άλογο του και ξεκινούν.


στ. 42-65
42. Στη στράτα που διαβαίνανε πουλάκια κιλαηδούσαν,
43. δεν κιλαηδούσαν σαν πουλιά, μήτε σαν χελιδόνια..
44. μόν’ κιλαηδούσαν κι έλεγαν ανθρωπινή ομιλία:
45. «Ποιος είδε κόρην όμορφη να σέρνει ο πεθαμένος!
46. Άκουσες, Κωσταντίνε μου, τι λένε τα πουλάκια;
47. -Πουλάκια είναι κι ας κιλαηδούν, πουλάκια είναι κι ας λένε.
48. Και παρέκει που πάγαιναν κι άλλα πουλιά τους λένε:
49. «Δεν είναι κρίμα κι άδικο, παράξενο μεγάλο,
50. να περπατούν οι ζωντανοί με τους απεθαμένους!
51. -Άκουσες, Κωσταντίνε μου, τι λένε τα πουλάκια;
52. πως περπατούν οι ζωντανοί με τους απεθαμένους.
53. - Απρίλης είναι και λαλούν και Μάης και φωλεύουν.
54. -Φοβούμαι σ', αδερφάκι μου, και λιβανιές μυρίζεις.
55. - Εχτές βραδίς επήγαμε πέρα στον Αϊ-Γιάννη,
56. κι εθύμιασέ μας ο παπάς με περισσό λιβάνι».
57. Και παρεμπρός που πήγανε, κι άλλα πουλιά τους λένε
58. «Για ιδές θάμα κι αντίθαμα που γίνεται στον κόσμο,
59. τέτοια πανώρια λυγερή να σέρνει ο πεθαμένος!»
60. Τ' άκουσε πάλι η Αρετή κι εράγισε η καρδιά της.
61. «Άκουσες, Κωσταντάκη μου, τι λένε τα πουλάκια;
62. -Άφησ', Αρέτω, τα πουλιά κι ό,τι κι α θέλ' ας λέγουν.
63. -Πες μου, πού είναι τα κάλλη σου, και πού είν' η λεβεντιά σου
64. και τα ξανθά σου τα μαλλιά και τ' όμορφο μουστάκι;
65. -Έχω καιρό π' αρρώστησα και πέσαν τα μαλλιά μου».

Απορία ομιλούντων πουλιών – υποψίες Αρετής και προσπάθεια
Κωνσταντή να την καθησυχάσει
· Στην νυχτερινή πορεία φρίκης συμπλέκονται ο πραγματικός με τον
φανταστικό κόσμο, ενώ παράλληλα εισβάλλει και το εξωλογικό
στοιχείο της ομιλίας των πτηνών, που δηλώνουν την απορία της
φύσης, η οποία θα αποκαλύψει και την πραγματικότητα (το θάνατο
του Κωνσταντή)
· Στο δρόμο του γυρισμού λοιπόν τα πουλιά βλέπουν το θαύμα και
απορούν.

· Η Αρετή τα ακούει, ρωτά τον αδερφό της που της απαντάει αόριστα
προτρέποντας την να μη δίνει σημασία στα λόγια των πουλιών.
· Η Αρετή υποψιάζεται από τη μυρωδιά λιβανιού και τα πεσμένα
μαλλιά του αδελφού της ότι είναι νεκρός.
· Ο διάλογος ανάμεσα στα πουλιά, την Αρετή και τον Κωνσταντίνο
συνεχίζεται χωρίς να αποκαλύπτεται άμεσα η αλήθεια, γιατί ο
Κωνσταντίνος υπεκφεύγει με διάφορες εύλογες απαντήσεις.

στ. 66-81
66. Αυτού σιμά, αυτού κοντά στην εκκλησιά προφτάνουν.
67. Βαριά χτυπά τ' αλόγου του κι απ' εμπροστά της χάθη
68. Κι ακούει την πλάκα και βροντά, το χώμα και βοΐζει
69. Κινάει και πάει η Αρετή στο σπίτι μοναχή της.
70. Βλέπει τους κήπους της γυμνούς, τα δέντρα μαραμένα
71. βλέπει τον μπάλσαμο ξερό, το καρυοφύλλι μαύρο,
72. βλέπει μπροστά στην πόρτα της χορτάρια φυτρωμένα.
73. Βρίσκει την πόρτα σφαλιστή και τα κλειδιά παρμένα,
74. και τα σπιτοπαράθυρα σφιχτά μανταλωμένα.
75. Κτυπά την πόρτα δυνατά, τα παραθύρια τρίζουν.
76. « Αν είσαι φίλος διάβαινε. κι αν είσαι εχτρός μου φύγε,
77. κι αν είσαι ο Πικροχάροντας, άλλα παιδιά δεν έχω,
78. κι η δόλια η Αρετούλα μου λείπει μακριά στα ξένα.
79. -Σήκω, μανούλα μου, άνοιξε, σήκω, γλυκιά μου μάνα.
80. -Ποιος είν’ αυτός που μου χτυπάει και με φωνάζει μάνα;
81. -Άνοιξε, μάνα μου, άνοιξε κι εγώ είμαι η Αρετή σου».
Άφιξη στο χωριό – εξαφάνιση Κωνσταντή – διάλογος μάνας και κόρης
· Φτάνουν έτσι στην εκκλησιά όπου ο Κωνσταντής εξαφανίζεται και
χώνεται πάλι στο χώμα με ανάλογο τρόπο με τον οποίο αναστήθηκε
(στ. 68 σεισμό και κρότο).
· Η Αρετή πηγαίνει στο σπίτι της όπου επικρατεί ερημιά και
εγκατάλειψη, προκαλώντας εύλογα την αγωνία της. Το βλέμμα της
ρουφάει (Βλέπει …βλέπει…βλέπει) τη δυστυχία που υπονοείται.
· Η κόρη χτυπάει την πόρτα και ακούγεται η απελπισμένη απάντηση
της μάνας που αρνείται όχι μόνο εχθρούς αλλά και φίλους (στ. 76)
· Στο στ. 77 η Αρετή πληροφορείται για το θάνατο των αδελφών της.
· Η Αρετή αναγγέλλει την παρουσία της και γίνεται η αναγνώριση.
· Τα συναισθήματα και των δύο φαίνονται από τις λέξεις (δόλια,
Αρετούλα, μανούλα, γλυκιά)

στ. 82
82. Κατέβηκε, αγκαλιάστηκαν κι απέθαναν κι οι δύο
Εναγκαλισμός και θάνατος μάνας και κόρης.
— Με άκρα λιτότητα και πυκνότητα λύνεται κορυφούμενο το δράμα.

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΛΟΚΗΣ
§ Η αποστολή προξενητάδων ανατρέπει την ηρεμία και την
υπονοούμενη οικογενειακή ομόνοια. Προκαλεί διάσταση απόψεων και
διχασμό. Με το προξενιό λοιπόν αρχίζει η «δέση» του μύθου (= η πλοκή
της υπόθεσης ως το σημείο που η ευτυχία ή η δυστυχία του ήρωα
κορυφώνεται)
§ Ο όρκος του Κωσταντή, που δίδεται ώστε να καμφθεί η μάνα, θα δώσει
διέξοδο στη διαφωνία και ο γάμος θα συντελεστεί. Μάλιστα ο όρκος θα
συμβάλλει αργότερα στη νεκρανάσταση του κωνσταντή.
§ Το θανατικό, θα ανατρέψει τους οικογενειακούς σχεδιασμούς, θα
αλλάξει την κατεύθυνση της πορείας των πραγμάτων, φανερώνοντας
και το ευμετάβλητο της ανθρώπινης ζωής. Είναι επομένως στοιχείο
περιπέτειας, αφού μεταβάλλει την κατάσταση της οικογένειας από την
ευτυχία στη δυστυχία.
§ Η κατάρα δίνει διέξοδο στο αδιέξοδο που έχει περιέλθει η μάνα και η
όλη αφήγηση: η μάνα δεν μπορεί ν επικοινωνήσεις με την κόρη της. Η
κατάρα υποχρεώνει τον Κωνσταντή να ξαναέρθει στη ζωή για να
επιστρέψει την Αρετή στο σπίτι. Αποτελεί «ανακάλεμα», κάλεσμα του
νεκρού Κωσταντή στη ζωή. Και γι’ αυτό ο ποιητής διακόπτει την
αφήγηση για να παρεμβάλλει την κατάρα σε ευθύ λόγο, για να τονίσει
τη σημασία της στην πλοκή του μύθου. Η κατάρα αποτελεί στοιχείο
εσωτερικής οικονομίας του μύθου, γιατί συντελεί ώστε το αφύσικο
γεγονός της έγερσης του νεκρού να αποκτήσει ένα ισχυρότερο αίτιο, που
κάπως το δικαιολογεί, με αποτέλεσμα να το αποδεχτούμε ως κάτι το
φυσικό, ή τουλάχιστον αισθητικά αναγκαίο.

Η λύση
Ο τελευταίος στίχος με το θάνατο μάνας και κόρης κλείνει το μύθο του
ποιήματος φτάνοντάς το στο δραματικό του κορύφωμα. Η λύση που δίνει ο
ποιητής κατορθώνει να οδηγήσει στην υψηλότερη δραματική ένταση τα
συναισθήματα των ακροατών. Καμιά άλλη λύση δε θα μπορούσε να μας
οδηγήσει σ’ αυτή την ένταση των συναισθημάτων που μας δημιουργεί ο
θάνατος των δύο ηρωίδων. Ο ακροατής ζώντας όλη τη δραματικότητα της
ανθρώπινης τύχης και φτάνοντας στη μεγαλύτερη ένταση των
συναισθημάτων του, φτάνει τελικά στην κάθαρση, στη λύτρωση, στην
ψυχική ανακούφιση, που είναι το αποτέλεσμα της μαγείας που δημιουργεί
η υψηλή ποίηση.
Άλλωστε η ζωή και για τις δυο δεν είχε πια κανένα νόημα.

ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΘΙΓΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΠΟΙΗΜΑ
 «Στο τραγούδι του νεκρού αδελφού ενυπάρχει ο θάνατος, ο γάμος, η μετοικεσία,
·
η αγάπη, όμως το σημαντικότερο που κυριαρχεί στην Ελλάδα, στη Σερβία, στη
Βουλγαρία, στην Αλβανία, στη Ρουμανία είναι η ιδέα της υπόσχεσης. Η μπέσα.
Κάποιος δίνει το λόγο του και πρέπει να τον κρατήσει»
Μόργκενστερν
 «Η μάνα απαιτεί και ο γιος αναγκάζεται να κάνει κάτι που δεν είναι του κόσμου
·
τούτου. Ο γιος αναγκάζεται να αναστηθεί για να τηρήσει την υπόσχεση».
Κατσιαδάκη
 «Πρέπει να έχουμε μπέσα. Ο Κωσταντής σηκώνεται γιατί έχει δώσει λόγο, δεν
·
τον σηκώνει ο Θεός». Τζέπα


Η οικογενειακή ζωή
· Μεγάλη οικογένεια που αποφασίζει με δημοκρατικές διαδικασίες
· Η γνώμη του καθενός (μάνας και Κωνσταντή) βασίζεται στο
προσωπικό του συμφέρον
Ο γάμος
· Είναι βασικό στοιχείο της κοινωνικής ζωής και συνδέεται με τον
αποχωρισμό. Στον ελληνικό γάμο κεντρικό ρόλο παίζουν οι
προξενητάδες, τα πρόσωπα που μεσολαβούν για τη σύναψη μιας
προξενιάς, ενός συνοικεσίου. Η κόρη δεν ερωτάται για τη μοίρα της.
Άλλοι αποφασίζουν και έρχονται να τη ζητήσουν, άλλοι (τα αδέρφια)
αποφασίζουν αν θα τη δώσουν ή όχι.

Η ξενιτιά
· Η λέξη «ξένα» (ξένοι, ξενιτιά, εξόριζες στα ξένα) επανέρχεται
συνεχώς.· Το τέλος του τραγουδιού είναι τυπική σκηνή γυρισμού του
ξενιτεμένου.
(…) «θα παρατηρήσουμε την βασική σημασία που έχει στην έμπνευσή του το θέμα του χωρισμού. Ο πόθος της επιστροφής, η νοσταλγία για κάτι χαμένο, η αποστροφή για το ξένο, το αλλότριο, για την ξενιτιά, μας ανάγει ψυχολογικά σε μια λειτουργία όπου ταδιάφορα θέματα γίνονται σύμβολα μιας καθολικής λαχτάρας για επιστροφή..» (Κ. Θ. Δημαράς, Ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας, Ίκαρος
)

Η δύναμη του όρκου
· Όρκος είναι βεβαίωση ή υπόσχεση με επίκληση του θείου, Στην
ελληνική και στη ρωμαϊκή μυθολογία με το όνομα Όρκος είναι γνωστή
μία θεότητα την οποία οι αρχαίοι Έλληνες θεωρούσαν προσωποποίηση
του όρκου που δίνεται. Ο Όρκος μυθολογείται ως γιος της θεάς Έριδας ή
του Αιθέρα και της θεάς Γαίας. Ο `Όρκος τιμωρούσε τους επίορκους,
όσους δηλαδή καταπατούσαν τον όρκο που είχαν δώσει.
· Ο όρκος λοιπόν έχει βαρύτητα, προϋποθέτει πίστη σε αξίες. Αν ο
όρκος δεν εκπληρωθεί, πλήττονται και όλες οι αξίες που μπήκαν
εγγυητές (ουρανός, άγιοι) για την τήρηση του.

Ο θάνατος
· Ο θάνατος κυριαρχεί σε όλο το τραγούδι, αφού όλοι οι ήρωες
πεθαίνουν.




Η κατάρα της μάνας
· Κεντρικό στοιχείο του τραγουδιού Του Νεκρού Αδελφού είναι η κατάρα.
Πιστεύεται ότι η κατάρα του γονιού, και ιδιαίτερα της μητέρας, έχει
καθοριστική σημασία για την ζωή του παιδιού. Ακόμη μεγαλύτερη
δύναμη έχει η κατάρα της ηλικιωμένης μητέρας. «Στα χέρια των
γυναικών», σύμφωνα με την Ελένη Ψυχογιού, «η κατάρα γίνεται
παραβατικό ―και δεισιδαιμονικά ακαταμάχητο― επικοινωνιακό,
δικαιικό, παιδευτικό και συναισθηματικό εργαλείο μεταφυσικής και
συμβολικής εξουσίας, ως μέσο ελέγχου και διαπραγμάτευσης».

Η ανάσταση νεκρών
· Η ιδέα της ανάστασης των νεκρών περιγράφει την επαναφορά των
νεκρών από το θάνατο στη ζωή. Η ακριβής αντίληψη του τόπου, του
τρόπου και του χρόνου αυτής της διαδικασίας ποικίλει σε καθεμία από
τις θρησκείες που διακηρύττουν πίστη στην νεκρανάσταση —όπως ο
Ιουδαϊσμός, ο Ζωροαστρισμός, ο Χριστιανισμός και το Ισλάμ.
· Η διάχυτη πίστη των βαλκανικών λαών στους βρικόλακες συνδέεται με
ενυπάρχει στο τραγούδι. Πολλές είναι οι παραδόσεις και οι
δεισιδαιμονίες γύρω από τον χαρακτήρα των όντων αυτών, αλλά και
γύρω από τους λόγους που ένας άνθρωπος μπορεί να γίνει βρικόλακας,
κατάσταση η οποία τερματίζεται με ορισμένες μαγικές πράξεις. Η
περίπτωση του Κωσταντή, σύμφωνα με την ανάλυση του Ελευθέριου Π.
Αλεξάκη, είναι μια ενδιάμεση κατάσταση βρικόλακα/νεκροζώντανου, ο
οποίος σηκώνεται πρόσκαιρα από τον τάφο, λόγω της μητρικής
κατάρας, για συγκεκριμένο σκοπό και όχι για να βλάψει τους
ανθρώπους.

Το ανακάλεμα
· Το ανακάλεμα είναι θρήνος πάνω στον τάφο του νεκρού προσώπου
και κάλεσμα με το όνομα του για να σηκωθεί και να δώσει κάποια
βοήθεια.

Η ομορφιά και η φροντίδα της κόρης
· Ήλιος δε σου την είδε: Δίδεται μεγάλη φροντίδα για την ασφάλεια και
την τιμή της κόρης. Ακόμη στη λαϊκή αντίληψη η ομορφιά της γυναίκας
σχετίζεται με τη λευκότητα του δέρματος.




Η φύση
— Η φύση είναι παρούσα σε όλο ποίημα. Ήδη από το στ. 3-5 δηλώνεται ότι
την κόρη: ήλιος δε σου την είδε … στ’ άφεγγα τη χτενίζει, Στ’ άστρι και
τον αυγερινό έπλεκε τα μαλλιά της
— Στο στ. 15 ο Κωνσταντής επικαλείται τον ουρανό ως μάρτυρα της
υπόσχεσής του: Βάλλω τον ουρανό κριτή
— Στους στ. 31-33 η φύση γίνεται σύμμαχος του Κωνσταντή στην
προσπάθεια να επαναφέρει την Αρετή: το σύγνεφο άλογο και τ’ άστρο
χαλινάρι και το φεγγάρι συντροφιά και πάει να της τη φέρει και
κυριαρχεί στο χώρο: Παίρνει τα όρη πίσω του και τα βουνά μπροστά του.
— Τα δυο αδέλφια συναντιούνται σε φυσικό χώρο: Βρίσκει την κι
εχτενίζουνταν όξου στο φεγγαράκι.
— Στους στ. 42-53 και 57-59 τα πουλάκια με ανθρώπινη λαλιά συμμετέχουν
στο δράμα.
— Τέλος στο στ. 70 η γύμνια της φύσης δηλώνει το δράμα: Βλέπει τους
κήπους της γυμνούς, τα δέντρα μαραμένα

ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ
· Ήρεμη οικογενειακή ζωή => ευτυχία
· Άφιξη των προξενητάδων => ανησυχία
· Θάνατος=> θλίψη, απελπισία, απόγνωση
· Ανάθεμα και κατάρα μάνας => φόβος και αγωνία
· Εξωλογικά στοιχεία => δέος, έκπληξη, απορία
· Ερήμωση σπιτιού => πόνος
· Αναγνώριση μάνας και κόρης => χαρά
· Θάνατος μάνας και κόρης => πόνος

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΕΧΝΙΚΗΣ
Αφηγηματικές Τεχνικές+τρόποι
° Αφήγηση: από ένα παντογνώστη αφηγητή σε γ’ ενικό πρόσωπο.
Μάλιστα ξεκινά με προσφώνηση προς τη μάνα και με β’ πρόσωπο.
°Μονόλογος
· μάνας (επίκληση στο νεκρό Κωνσταντίνο με αναθεματισμούς)
· πουλιών (με ανθρώπινη λαλιά, στοιχείο της τεχνική του δημοτικού
τραγουδιού, που εκφράζουν την έκπληξη και το θαυμασμό της φύσης
για το πρωτοφανές γεγονός)
° Διάλογος
· Κωνσταντίνου - μάνας
· Κωνσταντίνου – Αρετής
· Αρετής – μάνας



Σε αρκετά σημεία ο αφηγητής δίνει το λόγο στους ήρωές του. Έτσι:
α) περιορίζει τη μονοτονία της αφήγησης και χαρίζει ποικιλία στο λόγο.
β) ηθογραφεί άμεσα τα πρόσωπα: από αυτά που λένε
αντιλαμβανόμαστε καλύτερα τις ιδιότητες του χαρακτήρα τους, την
προσωπικότητά τους, τα συναισθήματά τους.
γ) προσδίδει στο λόγο δραματικότητα και ζωντάνια, αυθεντικότητα,
θεατρικότητα, αφού με τους διαλόγους είναι σα να έχουμε τα πρόσωπα
να δρουν μπροστά στα μάτια μας.

° Η αφήγηση είναι ευθύγραμμη, δίχως αναδρομές και πρόδρομες
αφηγήσεις
°Επιτάχυνση (συμπύκνωση του χρόνου αφήγησης – με περίληψη/σύνοψη
=> επιτάχυνση ρυθμού αφήγησης)
· αυτά που συνέβησαν στο μεταξύ,
o (Και σαν την επαντρέψανε την Αρετή στα ξένα,
o κι εμπήκε χρόνος δίσεχτος και μήνες οργισμένοι
o κι έπεσε το θανατικό, κι οι εννιά αδερφοί πέθαναν)
δίνονται πολύ πυκνά μέσα σε τρεις στίχους με σχήμα πολυσύνδετο
(και σαν.... κι εμπήκε... κι έπεσε κι οι εννιά...)

° Επιβράδυνση για λόγους αφηγηματικής οικονομίας (παράταση του
χρόνου αφήγησης με διάλογο Αρετής – Κωνσταντή)
° Προϊδεασμός: χρόνος δίσεχτος και μήνες οργισμένοι

Εκφραστικοί Τρόποι
° Επανάληψη
(στίχων 13 και 14 στους στίχους 16 και 17, μια επανάληψη που δείχνει να
συνεχίζει ομηρικά πρότυπα).
° Αντιθέσεις: Μάνα με τους εννιά σου γιους και με τη μια σου κόρη - Οι οχτώ αδερφοί δε θέλουνε κι ο Κωσταντίνος θέλει. - Φρόνιμος είσαι, Κωσταντή, μ’ άσκημα απιλογήθης.
° Τραγική ειρωνεία: Η Αρετή (ήρωας) δεν ξέρει ενώ εμείς (ο αναγνώστης) ξέ-
ρουμε ότι ο αδελφός της είναι νεκρός.
° Προσωποποίηση: μήνες οργισμένοι
° Παρομοίωση: σαν καλαμιά στον κάμπο
°Χρήση παρατατικού χρόνου που δηλώνει διάρκεια.
° Εικόνες στο χώρο της φυσικής πραγματικότητας τώρα.
οπτικές (ερημιάς και εγκατάλειψης)
ακουστικές (χτυπήματα στην πόρτα, το τρίξιμο των παραθυριών)
° Άστοχες υποθέσεις: μάνας προς Αρετή
° Στιχουργική: Ιαμβικός4 δεκαπεντασύλλαβος στίχος, ανομοιοκατάληκτος
και παροξύτονος.
4 ίαμβος; μετρική μονάδα από μια βραχεία και μία μακρά συλλαβή για την αρχαία ποίηση, από μία άτονη και μία τονισμένη για τη νεότερη


ΕΚΠ.ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου