Τρίτη 15 Σεπτεμβρίου 2015

ΤΙ ΕΣΤΙ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ?

Ορισμένοι ορισμοί της Φιλοσοφίας
1. Σοφία: γνώση, σωματική δεξιότητα (Όμηρος)
2. φιλοσοφώ: εξετάζω με προσοχή, παρατηρώ (Ηρόδοτος)
3.φιλόσοφος είναι ο άνθρωπος «σοφίαν ασπαζόμενος», φιλοσοφία ως γίγνεσθαι προς τη σοφία (Πυθαγόρας)
4. «οι φιλόσοφοι άντρες πρέπει να είναι γνώστες πάρα πολλών»
«πολυμαθίην νόον ου διδάσκει» (Ηράκλειτος)
5.Ο άνθρωπος «μεταξύ σοφού και αμαθούς» (Σωκράτης)
«το θαυμάζειν είναι η μόνη αρχή της φιλοσοφίας»
φιλόσοφοι «φιλοθεάμονες της αλήθειας» (Πλάτωνας), φιλοσοφία ως ακόρεστη επιθυμία για γνώση,
«περιαγωγή» της ψυχής στην ιδέα του αγαθού
Φιλοσοφία ως «μελέτη του θανάτου» (Πλάτων, Φαίδρος)
6. Η Φιλοσοφία ως θεραπεία της ψυχής από τα πάθη σε αντιδιαστολή με την Ιατρική, που είναι η θεραπεία του σώματος (Δημόκριτος, DK68B31
7.φιλοσοφία ως «τέχνη τεχνών και επιστήμη επιστημών» (Αριστοτέλης)
φιλοσοφία : η σύλληψη του «καθόλου» (της ολότητας)
μελετά την «ακίνητη και αιώνια ουσία των πραγμάτων»
“...εξ αιτίας του θαυμασμού οι άνθρωποι και τώρα και στην αρχή άρχισαν να φιλοσοφούν. Στην πρώτη αρχή εθαύμασαν τα παράδοξα φαινόμενα που άμεσα εμπροστά τους είχαν, έπειτα σιγά σιγά προοδεύοντας έπεσαν σε απορία και για τα μεγαλύτερα, πχ. για τα παθήματα της Σελήνης, για τα ηλιακά και αστρικά φαινόμενα και για την γένεση των πάντων. Όποιος όμως απορεί και θαυμάζει έχει την ιδέα ότι βρίσκεται σε άγνοια (γι αυτό και όποιος τους μύθους αγαπά, είναι κατά κάποια άποψη φιλόσοφος. Γιατί το περιεχόμενο του μύθου είναι θαυμαστά συμβεβηκότα). Ώστε αφού βέβαια εφιλοσόφησαν προσπαθώντας να ξεφύγουν από την άγνοια, είναι φανερό πως φιλοσόφησαν για να ημπορούν να ιδούν το είδος των πραγμάτων και όχι για κάποια πρακτική χρησιμοποίηση. Μάρτυρα σ’ αυτά που λέμε το τι συνέβηκε φέρνομε. Ημπορούμε δηλαδή να πούμε, όταν πιά είχαν τακτοποιηθεί όλες οι υλικές προυποθέσεις και για καλοζωία και για εξύψωση της ζωής, άρχισε η αναζήτηση για μια τέτοια βαθύτερη ενατένιση. Ολοφάνερο λοιπόν είναι ότι ζητούμε αυτή και όχι για κάποια άλλη χρησιμοποίηση έξω από τον εαυτό της, αλλά όπως λέμε ελεύθερον άνθρωπο, οποίος υπάρχει για τον εαυτό του και όχι για έναν άλλο, έτσι και αυτή, γιατί μονάχα αυτή υπάρχει για τον εαυτό της» (Αριστοτέλης, Μετά τα Φυσικά, Α, 982b).
7. «επιτήδευσιν σοφίας», «επιτήδευσιν λόγου» (συστηματική ενασχόληση). Η Φιλοσοφία ως «η περί των βίον τέχνη» (Χρύσσιπος)
«ιατρείον έστιν άντρες, το του φιλοσόφου σχολείο» (Επίκτητος, Διατριβαί)
8.λόγος, διαλογισμός για την επίτευξη αταραξία της ψυχής και να γίνει ο βίος «ευδαίμων» (Επίκουρος)
9. Η αμφιβολία ως αρχή της Φιλοσοφίας. «Για να ερευνήσουμε την αλήθεια, είναι αναγκαίο μια φορά στη ζωή μας να αμφιβάλουμε για όλα τα πράγματα, όσο αυτό είναι δυνατό. Καθώς είμαστε κάποτε παιδιά και αποφανθήκαμε για τα πράγματα που παρουσιάζονται στις αισθήσεις μας κατά ποικίλους τρόπους, προτού ακόμη κάνουμε πλήρη χρήση του λόγου, πολλές γνώμες που διαμορφώνονται αβασάνιστα μας εμποδίζουν να φτάσουμε στη γνώση της αλήθειας. Δεν υπάρχει άλλος τρόπος ν’ απαλλαγούμε από αυτές παρά μόνο να επιχειρήσουμε, τουλάχιστον μια φορά στη ζωή μας, να αμφιβάλλουμε για όλα τα πράγματα για τα οποία υπάρχει έστω και η παραμικρή υποψία αβεβαιότητας» (Descartes)
«Η φιλοσοφία στο σύνολο της μοιάζει με δέντρο. Οι ρίζες του είναι η Μεταφυσική, ο κορμός του η Φυσική, και τα κλαδιά που βγαίνουν από τον κορμό όλες οι άλλες επιστήμες, που ανάγονται σε τρεις πρωταρχικές: την Ιατρική, τη Μηχανική, και την Ηθική...Κι όμως δεν μαζεύουμε τους καρπούς ούτε από τις άκρες των κλαδιών τους, έτσι και η πρωταρχική χρησιμότητα της φιλοσοφίας εξαρτάται από τους ειδικότερους τομείς, τους οποίους μπορούμε να γνωρίσουμε στο τέλος» (Descartes)
10)Η φιλοσοφία απάντηση των ερωτημάτων: α)τι μπορώ να γνωρίσω, β)τι πρέπει να κάνω, γ)τι πρέπει να ελπίζω, δ)τι είναι ο άνθρωπος (Καντ)
11. Η Φιλοσοφία από «αγάπη της σοφίας» θα πρέπει να γίνει πραγματική επιστήμη, συστηματική γνώση, έλλογη σύλληψη της πραγματικότητας στην ολότητά της (Hegel)
10. «φιλοσοφία θα πει βρίσκεσαι καθ’ οδόν» (Jaspers)
η φιλοσοφία ως απόπειρα κατανόησης της ανθρώπινης ύπαρξης (υπαρξιστές)
10. «όλη η φιλοσοφία είναι κριτική της γλώσσας» (Wittgenstein)
η φιλοσοφία η λογική της επιστήμης και ασχολείται με την λογική σύνταξη της γλώσσας (Carnap)- αναλυτική φιλοσοφία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου