ΤΟ
ΠΑΡΑΛΛΗΛΟ ΚΕΙΜΕΝΟ
Μία
πολύ σημαντική ερώτηση αφορά στην εξέταση ενός αδίδακτου κειμένου, σε
σύγκριση με δοθέν κείμενο από τη διδακτέα ύλη.
Το
παράλληλο αυτό κείμενο μπορεί να ανήκει :
- Στον ίδιο
λογοτέχνη- σπάνιο
- Σε άλλο
διακεκριμένο Έλληνα αλλά και ξένο λογοτέχνη
Ø
Δεν
αποκλείεται το παράλληλο να είναι κείμενο, το οποίο έχουμε εξετάσει στο
παρελθόν, στο μάθημα της Λογοτεχνίας, σε άλλη τάξη.
Το
παράλληλο κείμενο μπορεί να είναι:
-
Πεζό
-
Ποίημα (δεν
είναι σπάνιο ένα πεζό να έχει ως παράλληλό του ένα ποίημα και το αντίθετο)
ΤΥΠΟΙ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
Αυτό που ζητείται από τους μαθητές είναι η σύγκριση του
παράλληλου με το διδαχθέν κείμενο. Με τον όρο σύγκριση εννοούμε και
τις ομοιότητες και τις διαφορές. Επομένως, αν δε
διευκρινίζεται στην ερώτηση αν ζητούνται ομοιότητες ή διαφορές, εμείς θα
καταγράψουμε και τις δύο. Επιπρόσθετα, πρέπει να προσέξουμε το επίπεδο
(γλώσσα, περιεχόμενο, λογοτεχνικά ρεύματα κ.ά.) στο οποίο μας ζητάνε τη
σύγκριση. Αν δε γίνεται διευκρίνηση (σπάνια), πρέπει να τα εξετάσουμε όλα.
Τα συνηθέστερα επίπεδα είναι τα εξής:





KΛΑΣΙΚΑ
«ΖΕΥΓΑΡΙΑ» και ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΙ (Ελλήνων)





Βιζυηνός - Θεοτόκης


v
Προσοχή:
-Απαντάμε μόνο σε ό,τι ζητά η ερώτηση και δεν
κάνουμε περίληψη του παράλληλου.
-Εξετάζουμε ΠΡΩΤΑ το παράλληλο κείμενο προσεκτικά,
διαβάζοντάς το πολλές φορές και κρατάμε σημειώσεις: ποιο είναι το θεματικό
κέντρο, ποιες οι επιμέρους ιδέες, αν υπάρχει αφηγητής, γενικά στοιχεία ύφους
κ.ά. Ιδίως αν πρόκειται για ποίημα, πρέπει να το μελετάμε και να το αναλύουμε λέξη-
λέξη!
'Θετικά αξιολογούνται:
* η ικανότητα δημιουργίας κειμένου του μαθητή, κειμένου που προκύπτει από τη σύγκριση και τις κρίσεις του σχετικά με τα δύο κείμενα.
* η απάντηση που τεκμηριωμένα θεμελιώνει τη σχέση των δύο κειμένων με στοιχεία που προκύπτουν απ' αυτά.
Αρνητικά
* η αναδιατύπωση ή η περίληψη του περιεχομένου του αδίδακτου,
* η επιφανειακή αντιπαραβολή των κειμένων'.
* η ικανότητα δημιουργίας κειμένου του μαθητή, κειμένου που προκύπτει από τη σύγκριση και τις κρίσεις του σχετικά με τα δύο κείμενα.
* η απάντηση που τεκμηριωμένα θεμελιώνει τη σχέση των δύο κειμένων με στοιχεία που προκύπτουν απ' αυτά.
Αρνητικά
* η αναδιατύπωση ή η περίληψη του περιεχομένου του αδίδακτου,
* η επιφανειακή αντιπαραβολή των κειμένων'.
ΚΚ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου