Πέμπτη 24 Σεπτεμβρίου 2015

O MYKHNAΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

O MYKHNAΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ (Σελ.65- 75 )- (ύστερη εποχή του Χαλκού :1600 -1100 π.Χ.)
 Ονομάστηκε έτσι από την πολύχρυσο Μυκήνη, το σπουδαιότερο κέντρο του. ΄Ηταν δημιούργημα ελληνικών φύλων γνωστών με ποικίλα ονόματα όπως: Αχαιοί, Δαναοί, ΄Ιωνες, Αργείοι, Αιολείς κ.λπ. Ο μυκηναϊκός πολιτισμός ανήκει στην ελληνική πρωτοϊστορία ή ελληνική προϊστορία. Επηρεάστηκε από τον κυκλαδικό πολιτισμό των νησιών του Αιγαίου αλλά και από το Μινωϊκό. 
Σπουδαιότερα κέντρα> Οι Μυκήνες ,το ΄Αργος, η Τίρυνθα, η Πύλος , οι Αμύκλες, ο Ορχομενός ,η Θήβα, η Αθήνα, η Ελευσίνα, ο Μαραθώνας ,η Ιωλκός. Ø Στην περίοδο ακμής του ο μυκηναϊκός πολιτισμός εξαπλώθηκε στην ηπειρωτική χώρα, τα νησιά του Αιγαίο, την Κρήτη, τις ακτές της Μ. Ασίας, την Κύπρο και τις ανατολικές ακτές της Μεσογείου.
Πηγές 1.Τα Ομηρικά έπη 2.Οι ανασκαφές του Ερρίκου Σλήμαν που έφεραν στο φως ποικίλα ευρήματα με αποκορύφωμα 3.την ανακάλυψη πινακίδων στη γραμμική Β ,γραφή που αποκρυπτογράφησαν το 1952 οι Βρετανοί Τσάντγουικ και Βέντρις. Η γραμμική Β που χρησιμοποιήθηκε από ειδικευμένους γραφείς στα μυκηναϊκά ανάκτορα απέδειξε ότι : Α. είναι συλλαβική γραφή και το σπουδαιότερο Β. ότι πρόκειται για ελληνική γραφή αποδεικνύοντας έτσι την ελληνικότητα του μυκηναϊκού πολιτισμού. Αν και οι πληροφορίες που μας παρέχουν οι πινακίδες είναι κυρίως λογιστικές, μας έδωσαν επίσης πληροφορίες για ονόματα θεών και ηρώων ,γνωστών από τα έπη.
OIΚΟΝΟΜΙΑ- Μετά το 1500 π.Χ. η εμπορική ανάπτυξη ακολούθησε γρήγορους ρυθμούς και είχε ως επακόλουθο την έξοδο των Μυκηναίων στο Αιγαίο. Τα μέγαρα και οι οχυρωμένες ακροπόλεις αποδεικνύουν την οικονομική ανάπτυξη του μυκηναϊκού κόσμου. Τα μέγαρα είναι το επίκεντρο των οικονομικών δραστηριοτήτων. Οι Μυκηναίοι ασχολούνταν με τη γεωργία, το εμπόριο, την κτηνοτροφία, τις εξειδικευμένες τέχνες (κεραμοποιία, ξυλουργική, ναυπηγική, κατασκευές από χαλκό, χρυσοχοΐα, αρωματοποιία, ιατρική,) το εμπόριο και τη θάλασσα.
ΚΟΙΝΩΝΙΑ- Σημαντική θέση κατείχαν οι ιερείς και ο στρατός που αποτελούνταν από επαγγελματίες στρατιώτες. Κοινωνική πυραμίδα -Ο ηγεμόνας του ανακτόρου είναι πολιτικός και στρατιωτικός αρχηγός με δικαστική και θρησκευτική εξουσία Στις πινακίδες της Πύλου αναφέρεται ως ο άνακτας, κύριος του ανακτόρου. -Υποτελείς σ’ αυτόν ήταν οι τοπικοί άρχοντες, διοικητές περιφερειών, οι λααγέτες (λαός +ηγούμαι) -οι ευγενείς/ επέτες (από το έπομαι) - οι τελεστές, πρόσωπα της περιφερειακής διοίκησης. -ο τίτλος βασιλεύς στα μυκηναϊκά χρόνια σήμαινε τον αρχηγό μιας οποιασδήποτε ομάδας, ακόμα και τον αρχιτεχνίτη μιας ομάδας χαλκουργών.
ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ- Δομή ανακτόρου και μεγάρου -- Πυρήνας του είναι το μέγαρο, δηλ. ένα ορθογώνιο οικοδόμημα που διακρίνεται σε τρία μέρη: Ένα ανοικτό χώρο που επικοινωνεί με μία μεγάλη αυλή, τον προθάλαμο– πρόδομο,  και το κυρίως μέγαρο, με μία εστία στο κέντρο και τέσσερις κίονες γύρω από αυτή για τη στήριξη της οροφής. -- Στη δεξιά πλευρά της αίθουσα είναι τοποθετημένος ο θρόνος -- αριστερά και δεξιά της αυλής υπάρχουν πολλά διαμερίσματα. ΟΙ ΘΟΛΩΤΟΙ ΤΑΦΟΙ. Ταφικές κατασκευές. Αποτελούνται από ένα θάλαμο εξ ολοκλήρου κτιστό σε σχήμα κυψέλης. --Στη μία πλευρά του θαλάμου υπάρχει είσοδος με τριγωνική απόληξη στο επάνω μέρος της πιθανότατα ξύλινης πόρτας . --Σε αυτή οδηγεί μακρύς διάδρομος με κτιστές πλευρές Μετά την ταφή η είσοδος και όλος ο τάφος καλυπτόταν με χώμα δίνοντας την εντύπωση ενός μικρού λόφου . Ο πιο γνωστός θολωτός τάφος είναι ο λεγόμενος « θησαυρός του Ατρέως» στις Μυκήνες.
ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΙΚΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ- Διακοσμούσαν τα ανάκτορα και αποτελούσαν εργασία έμπειρων καλλιτεχνών. Οι επιρροές από τη μινωική εποχή σταδιακά περιορίζονται. Τα φυσικά τοπία των Μινωιτών αντικαθίστανται από τελετουργικές σκηνές και κυρίως πολεμικές ή σκηνές κυνηγιού.v Ανάκτορα v Οχυρωμένες ακροπόλεις v Μυκηναϊκή τέχνη ( οι τεχνίτες εξαρτώνται από τα ανάκτορα )
Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ- Τα στοιχεία που επιβεβαιώνουν την πολιτιστική συνοχή του μυκηναϊκού κόσμου είναι: 
 Η ομοιομορφία σε όλες τις πτυχές του υλικού βίου (πολεμικός εξοπλισμός, ενδυμασία , καλλωπισμός, κλπ) Ø Οι κοινές θρησκευτικές δοξασίες Ø Η κοινή γλώσσα (γραμμική Β ).
Η ΕΞΑΠΛΩΣΗ-Τέλη του 15ου αιώνα οι Μυκηναίοι κυριεύουν την Κνωσό , κυριαρχούν στην Κρήτη και επιβάλλουν τη δική τους θαλασσοκρατία. Δημιουργούν εμπορικούς σταθμούς σε όλο το Αιγαίο. -Το 13ο αιώνα αποίκισαν συστηματικά την Κύπρο -Ιδρύουν μυκηναϊκή παροικία στη φοινικική πόλη Ουγκαρίτ -Επεκτείνουν τις εμπορικές τους δραστηριότητες στην Παλαιστίνη και την Αίγυπτο -Χεττιτικές πινακίδες που βρέθηκαν στη Χαττούσα αναφέρονται με τιμητικό τρόπο στο βασιλιά των Αχιγιάβα (πιθανότατα των Αχαιών) -Επεκτείνονται επίσης στην Αίγυπτο, την ιταλική χερσόνησο, τη Σικελία, τη Σαρδηνία και τις ανατολικές ακτές της Ισπανίας. -Οι επαφές τους με τις πόλεις του Εύξεινου πόντου τους συνδέουν με την τρωική εκστρατεία. Αν και η αρχαία ελληνική παράδοση χρονολογεί την εκστρατεία στα 1184 π.Χ. το πιθανότερο είναι να συνέβη στα τέλη του 13ου αι όταν οι Μυκηναίοι ήταν στο απόγειο της δύναμής τους. Πιθανότατα λόγοι ανασφάλειας οδήγησαν τους ΄Ελληνες πίσω στην πατρίδα τους παρά τη νίκη τους .Το σημαντικότερο όμως είναι πως οι ΄Ελληνες αρχίζουν ήδη να συνειδητοποιούν τον πανελλήνιο χαρακτήρα της εκστρατείας αυτής και την κοινή τους ταυτότητα.
Η ΠΑΡΑΚΜΗ- Από τις αρχές του 12ου αι οι επαφές με την Ανατολή γίνονται δύσκολα. -Το κράτος των Χετταίων καταλύθηκε -οι λαοί της θάλασσας επιτίθενται στην Κύπρο, την Αίγυπτο και τις ανατολικές ακτές της Μεσογείου με αποτέλεσμα την οικονομική καταστροφή τους. -΄Ετσι οι εμπορικές επαφές των Μυκηναίων περιορίζονται και τελικά τερματίζονται προκαλώντας την οικονομική καταστροφή τους -Η καταστροφή αυτή προφανώς ολοκληρώθηκε από εσωτερικές διενέξεις, δυναστικές έριδες και συγκρούσεις ανάμεσα στα μυκηναϊκά κέντρα.

ΕΚΠ. ΠΗΓΗ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου