Παρασκευή 7 Οκτωβρίου 2016

Τι μπορεί να προσφέρει η Τεχνολογία στην Εκπαίδευση

 
 
 
Μορφές               εξ αποστάσεως Εκπαίδευση
Τρόποι   +            Η/Υ και Διαδικτύου
                             Πολυμέσα (multimedia)         
                                                                                                                        
1)         Εναλλακτικές μορφές μάθησης και διδασκαλίας
2)         Οργάνωση και καινοτόμος παρουσίαση εκπαιδευτικού     βοηθά το έργο
υλικού (POWER POINT, π.χ.)                                του διδάσκοντος και
3)         Διαχείριση και αξιοποίηση τεράστιου όγκου                     βελτιώνει το παρεχόμενο
γνώσεων (CD ROM, π.χ.)                                                         επίπεδο διδασκαλίας
4)         Ποικιλομορφία, πλούτος ερεθισμάτων >  διεγείρει ενδιαφέρον μαθητή
5)         Ταχύτητα, εξοικονόμηση χρόνου, συγκροτημένη, πιο οργανωμένη και περιεκτικότερη μάθηση- δυνατότητα έρευνας σε βάθος, πλούσιες πηγές μάθησης (ψηφιακές βιβλιοθήκες και εγκυκλοπαίδειες, βάσεις δεδομένων, blogs κ.ά.), διαθεαματικές εργασίες-πρότζεκτ.
6)         Εκσυγχρονισμός γνωστικών αντικειμένων και μεθόδων διδασκαλίας
ο μαθητής εξοικειώνεται με την τεχνολογία, αποκτά νέες δεξιότητες, προετοιμάζεται αρτιότερα για την έξοδό του στον εργασιακό στίβο
7)         Διαδίκτυο                                                επικοινωνία
(παιδιά =                                                  συνεργασία που αφορά χρόνο και αποστάσεις
 «πολίτες του κόσμου»)                         απύθμενος πλούτος και εύρος γνώσεων
                                                                      πολυπολιτισμικότητα (υγιής παγκοσμιοποίηση)
                                                                     διαπολιτισμική επαφή, μείωση ρατσισμού
8)         Η παρεχόμενη Παιδεία συστηματοποιείται, επικεντρώνει ευκολότερα στον πυρήνα της γνώσης.
9)         ΑΝΟΙΧΤΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ, τηλεκπαίδευση, δια βίου μάθηση: δημοκρατία, ισότητα, άνοδος μορφωτικού επιπέδου κοινωνίας, μάθηση για ΟΛΟΥΣ, ανεξαρτήτως φύλου, φυλής, ηλικίας, οικονομικής κατάστασης κ.ά.
10)     Αξιοποιούνται ξεχωριστές ικανότητες μαθητών και καλλιεργούνται ειδικές δεξιότητες > ΟΙ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ ΤΟΥ ΑΥΡΙΟ.
t  Προβληματισμοί        (προκύπτουν από την κατάχρηση των τεχνολογικών μέσων και την υποκατάσταση του ανθρώπινου παράγοντα και την υποχώρηση της Ανθρωπιστικής Παιδείας):
ü  Εξάρτηση από τον υπολογιστή, μείωση ανεξαρτησίας και αυτενέρεγειας, πιθανή παθητικοποίηση μαθητή.
ü  Πλαγιερισμός και λογοκλοπή, η «εύκολη λύση». Το παιδί εθίζεται στην ανειλικρίνεια και τις υπεκφυγές. Δεν ισχυροποιείται ως προσωπικότητα. Δεν καταβάλλει αυτενεργές προσπάθειες. Αυτοβαυκαλίζεται και εξαπατά> φθορά ηθικών αξιών και παραβίαση κοινών κανόνων συμπεριφοράς.
ü  Εθισμός στις λιγότερο εποικοδομητικές χρήσεις του διαδικτύου (online games, chats, επιλήψιμες ή και παράνομες ιστοσελίδες κ.ά.)> εκτός των άλλων κινδύνων, δαπάνη και πολύτιμου χρόνου μελέτης.
ü  Αποκοπή από την αξία του τυπωμένου βιβλίου> απαξίωση γραπτού λόγου> μονομέρεια σκέψης> γλωσσικός μιμητισμός και ξενομανία, γλωσσική πενία έως και αγλωσσία> απώλεια ενός ζωτικού κομματιού του πολιτισμού, του βιβλίου.
ü  Η διαρκής χρήση Πολυμέσων στη διδασκαλία πιθανώς να προξενήσει ανία, εξάρτηση, μείωση ενδιαφέροντος και αντιπαραγωγικότητα.
ü  Το παιδί συνηθίζει στην τεχνοκρατία του σύγχρονου κόσμου, πιθανώς να θεοποιήσει την τεχνολογία και υποσυνείδητα να παραμερίσει άλλες αξίες και πολιτιστικά αγαθά, υπερπολύτιμα, όπως το βιβλίο, το γραπτό λόγο, τη ζωντανή επικοινωνία κ.ά.
t  Τι πρέπει να κάνουμε:
Να επιδιώξουμε τον «τεχνο-επιστήμονα» (πλατωνικής σύλληψης): τον άνθρωπο με πλούσια ηθικοπνευματική σκευή (εξοπλισμό) και κριτική στάση  και με καλλιεργημένες τεχνικέςτεχνολογικές δεξιότητες. Να κατοχυρώσουμε το προβάδισμα της Ανθρωπιστικής Παιδείας (που συνδυάζει ΜΟΡΦΩΣΗ, ΗΘΙΚΗ, ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΕΣ ΑΞΙΕΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ). Να θυμόμαστε τον αφορισμό του Frederic Jameson ότι «η τεχνολογία πάντα λειτουργεί ως υποκατάστατο κάποιου πράγματος» και να πασχίσουμε να αποφύγουμε την ΥΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ του ανθρώπου και των αξιών του από τη στείρα ΤΕΧΝΟΚΡΑΤΙΑ.
Επιδιώκουμε λοιπόν τη ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ και την ΑΛΛΗΛΟΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ανθρώπου / Η/Υ, με τη βοήθεια της ορθής αγωγής μέσω της οικογένειας και την αρωγή του καθηγητή ως πρότυπου στάσης και ως συμβουλευτικού παράγοντα κατάλληλης διαχείρισης των Νέων Τεχνολογιών. Να επιδιώκουμε τον ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ ΑΝΘΡΩΠΟ.
ΚΚ
 
 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου