Σάββατο 15 Οκτωβρίου 2016

ΠΡΟΣΘΕΤΑ ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΤΙΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ 'ΜΜΕ' ΚΑΙ 'ΤΕΧΝΗ' ΓΙΑ Β' ΚΑΙ Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ


ΠΡΟΣΘΗΚΕΣ ΣΤΑ ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ B’ ΛΥΚΕΙΟΥ (ορισμένα και για Γ’)

1.       ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ


Εφαρμογές> εργασία- δημόσιος και ιδιωτικός τομέας-, εκπαίδευση, κοινή γνώμη, ατομική ηθική κ.ά


ΑΥΤΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ> όπως με αυτοκριτική, Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ>Η ΑΞΙΑ ΤΗΣ ΑΥΤΟΚΡΙΤΙΚΗΣ>

 
·         Προφυλάσσει από αλαζονεία και εγωκεντρισμό

·         Παρέχει ισχυρό κίνητρο αυτοβελτίωσης και αυτενέργειας

·         Αποτελεί πράξη υπευθυνότητας

·         Προωθεί την ευγενή άμιλλα

·         Συνδράμει στην ηθική ωρίμαση, τον αυτοέλεγχο, την αυτοπειθαρχία

·         Οριοθετεί τις δυνατότητες, δίχως να καθηλώνει

·         Συντελεί στην αυτογνωσία

 
ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΚΑΤΑΧΡΗΣΗΣ ΤΗΣ>

 
·         Αυτολύπηση-αυτοοικτιρμός

·         Στασιμοποίηση

·         Ανασφάλεια

·         Χαμηλή αυτοπεποίθηση

·         Αφορμή για ήσσονα προσπάθεια


ΕΠΙΣΗΜΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΑΠΟ ΑΡΜΟΔΙΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ

ΘΕΤΙΚΑ- ΓΙΑΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ

 
·         Μαρτυρά οργανωμένη Πολιτεία

·         Επιδιώκει την ισότητα

·         Αμείβει τις ορθές πρακτικές και παρεμβαίνει διορθωτικά στις εσφαλμένες

·         Παρέχει κίνητρα βελτίωσης

·         Διασφαλίζει τη νομιμότητα

·         Συντελεί στην πρόοδο

 
ΑΡΝΗΤΙΚΑ- ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΟΔΗΓΗΣΕΙ/ ΣΕ ΤΙ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΚΤΡΑΠΕΙ,ΑΝ ΕΦΑΡΜΟΣΤΕΙ ΠΡΟΧΕΙΡΑ ΚΑΙ ΔΟΛΙΑ

·         Σε αυταρχικό  μηχανισμό ελέγχου και περιορισμού των ελευθεριών/ σε πρόφαση για επιβολή κυρώσεων και ποινών/ σε τροφοδότη του κομματικού και πελατειακού κράτους/ σε πρόσφορο έδαφος για ευνοιοκρατία, ημετερισμό και νεποτισμό/ στον εκφοβισμό και την καταστολή/ στη συρρίκνωση του υγιούς συνδικαλισμού/ στην αναστολή της προόδου.

ΑΡΑ> ΙΣΧΥΡΟΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΦΟΡΕΙΣ, ΤΑ ΚΡΙΤΗΡΙΑ, ΤΗ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ, ΤΗΝ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΛΗΘΙΝΗ ΣΤΟΧΕΥΣΗ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

 

2.       ΡΟΛΟΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ ΣΗΜΕΡΑ> Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ.

Με όπλα την ευαισθησία, τη στοχαστικότητα και τη δημιουργική του φαντασία :

1)    να αντιλαμβάνεται και να μεθερμηνεύει την πραγματικότητα, αλλά και να τη μετασχηματίζει, δίνοντας στα ανθρώπινα μια νέα προοπτική- να καινοτομεί και να πειραματίζεται,

2)    να παρέχει «απαντήσεις» ή δόκιμες προσεγγίσεις σε καίρια ερωτήματα του ανθρώπου (για την ύπαρξη, την κοινωνία, τις αξίες, τις σχέσεις, την πατρίδα, κ.ά.),

3)    να κινείται το σήμερα, αλλά να συλλαμβάνει και το αύριο, να είναι, δηλαδή, άνθρωπος του καιρού του αλλά και μπροστάρης του μέλλοντος,

4)    να πρωτοστατεί στους αγώνες της κοινωνίας του (ειρήνη, ανθρώπινα δικαιώματα, ελευθερία, δημοκρατία, αντίσταση στο χυδαίο υλισμό, τον παροντισμό, τη μαζοποίηση κ.ά.)- να εμπνέει και να καθοδηγεί με το προσωπικό του παράδειγμα- να είναι ενεργός πολίτης και ταγός,

5)    όσο μπορεί, να οδηγεί σε σύμπλευση το λόγο και την πράξη, παραδειγματίζοντας τους συμπολίτες του,

6)    να κάνει την ομορφιά, την αισθητική κτήμα των πολλών, να εκλαϊκεύει το έργο του, δίχως να το εκχυδαΐζει,

7)    να ικανοποιεί το κοινό του αποφεύγοντας όμως : την εμπορευματοποίηση, τον ευτελισμό, τη μαζική παραγωγή, τη χειραγώγηση, το λαϊκισμό (τη φθηνή κολακεία της μάζας), τη μόδα- συρμό, το μιμητισμό επιτυχημένων μορφών,

8)    να αποφεύγει το χρυσό κλουβί που λέγεται «τέχνη για την τέχνη», με όλα τα επακόλουθά του (ελιτισμός, αυτισμός, αλαζονεία/ αυταρέσκεια, αποκοπή από το κοινωνικό γίγνεσθαι, στείρος φορμαλισμός, ελλειμματικό περιεχόμενο κ.ά.),

9) να παρέχει ψυχικοσυναισθηματική ανακούφιση, ιδίως σε εποχές δεινών και κρίσης,

10) να καθιστά το έργο του ανοιχτό μέσω και εθελοντικών πρωτοβουλιών («η τέχνη για τον άνθρωπο»).

ΤΙ ΕΜΠΟΔΙΖΕΙ ΣΗΜΕΡΑ ΤΟΝ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ ΝΑ ΕΠΙΤΕΛΕΣΕΙ ΤΟ ΠΟΛΥΜΟΡΦΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ>

ü  Η απάθεια έως και αποστροφή σε καθετί πνευματικό- αντιπνευματικότητα, υλιστικό χρησιμοθηρικό πνεύμα εποχής, πεζότητα, παροντισμός.

ü  Η αποστασιοποίηση, μέσω του ελιτισμού, πολλών πνευματικών ταγών από τις ανάγκες και τις δυνατότητες του ‘μέσου’ πολίτη/ εστετισμός, καστοποίηση.

ü  Η εμπορευματοποίηση πολλών μορφών τέχνης.

ü  Το καλλιτεχνικό κατεστημένο που διακρίνεται για αναξιοκρατία και ημετερισμό.

ü  Η ελλιπής στήριξη και χρηματοδότηση από την Πολιτεία (Ελλάς…)

ü  Η δραματικά περιορισμένη πρόσβαση στα ΜΜΕ, τα οποία σταθερά προάγουν την επιδερμικότητα, το φαίνεσθαι και τη μετριότητα.

3.       ΦΥΓΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΑΡΧΙΑ

ΑΙΤΙΑ

·         Μακροχρόνια οικονομική κρίση-ύφεση, δίχως κοντινό ορίζοντα ανάκαμψης

·         Ανεργία-κορεσμός επαγγελμάτων-διόγκωση τριτογενούς τομέα> ανάγκη εύρεσης εργασίας

·         Η ευεργετικότητα, γενικά, του καινούργιου- του ανεξερεύνητου> θραύση ανίας, επανανοηματοδότηση ζωής

·         Νέες ευκαιρίες δημιουργικότητας και επιχειρηματικότητας

·         Κίνητρα και κονδύλια από σχετικά ευρωπαϊκά προγράμματα

·         Υπερσυσσώρευση πληθυσμών στα αστικά κέντρα-εξαστισμός> βία, εγκληματικότητα, λαθρομετανάστευση, αποξένωση, διάλυση κοινωνικού ιστού, ανασφάλεια, φόβος, κρίση διανθρώπινων σχέσεων, μοναξιά, απομάκρυνση από το φυσικό περιβάλλον, άγχος, λοιπές ψυχοσωματικές νόσοι κ.ά.

ΘΕΤΙΚΑ ΕΠΑΚΟΛΟΥΘΑ> ΤΑ ΑΝΤΙΘΕΤΑ ΤΩΝ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΑΙΤΙΩΝ> ΣΥΝΟΛΙΚΑ, Η ΕΛΠΙΔΑ ΚΑΙ Η ΕΠΙΔΙΩΞΗ ΜΙΑΣ ΑΝΩΤΕΡΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΖΩΗΣ.

ΘΕΤΙΚΑ, ΕΠΙΣΗΣ, Η ΠΛΗΘΥΣΜΙΑΚΗ ΑΝΑΖΩΟΓΟΝΗΣΗ ΤΗΣ ΕΠΑΡΧΙΑΣ, Η ΑΝΑΒΙΩΣΗ ΜΕΡΟΥΣ ΛΑΪΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΤΕΧΝΟΓΝΩΣΙΑΣ ΚΑΙ ΕΜΠΕΙΡΙΑΣ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΑΚΤΟΙΚΟΥΣ ΤΩΝ ΑΣΤΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ, ΠΕΡΑΙΤΕΡΩ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΑΝΤΙΛΗΨΕΩΝ ΖΥΜΩΣΗ, ΩΣΜΩΣΗ, ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ, ΓΕΝΙΚΑ.

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ

·         Βεβιασμένη έως και βία αλλαγή περιβάλλοντος>ε γκυμονούνται κίνδυνοι περαιτέρω ψυχολογικής επιβάρυνσης λόγω προσαρμογής σε ριζικά διαφορετικό τρόπο σκέψης και ζωής. Ελλοχεύουν και πολλές πρακτικές δυσκολίες, λόγω ελλιπών υποδομών, άγνοιας ειδικών τοπικών συνθηκών, αμφίδρομων προκαταλήψεων κ.ά.

·         Ελλειμματική έως μηδαμινή στήριξη κράτους και τοπικής αυτοδιοίκησης

·         Εξαναγκασμός και όχι ελεύθερη επιλογή

·         Απότομη προσγείωση από πιθανή εξιδανίκευση επαρχίας

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ> ΤΟΝΩΣΗ ΤΩΝ ΘΕΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΙΣΤΟΛΗ ΤΩΝ ΑΡΝΗΤΙΚΩΝ ΠΟΥ ΠΡΟΑΝΑΦΕΡΘΗΚΑΝ

4.       ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ- ΚΡΙΣΗ ΤΥΠΟΥ/ΓΕΝΙΚΑ, ΚΡΙΣΗ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ ΛΟΓΟΥ ΣΗΜΕΡΑ- ΜΕ ΑΦΟΡΜΗΣΗ ΤΗ ΔΟΛΟΦΟΝΙΑ ΠΟΛΛΩΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΩΝ ΠΑΓΚΟΣΜΙΩΣ/ ΘΕΤΙΚΑ ΚΑΙ ΑΡΝΗΤΙΚΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ ΚΑΙ Ε-ΒΟΟΚ

 

Η ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ : «Κοινωνία του θεάματος»  και « πολιτισμός της εικόνας» - ήττα –γραπτού- λόγου. Η Τηλεόραση αναδείχθηκε ως το κυρίαρχο Μέσο Eνημέρωσης. Η παντοδυναμία της εικόνας στον τομέα της ενημέρωσης δημιούργησε «νέα ήθη»: η ενημέρωση ταυτίστηκε με την ταυτόχρονη παρακολούθηση του γεγονότος («αρκεί να δω κάτι, για να πιστέψω ότι ενημερώθηκα»). Ο Τύπος φαντάζει πλέον απαρχαιωμένος. Eπακόλουθο:  Συρρίκνωση αναγνωστικού κοινού- Πτώση «τιράζ»- πωλήσεων.

 

ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ :

1. Κιτρινισμός- Σκανδαλοθηρικές αποκλίσεις  2. «Περιοδικοποίηση» (η εφημερίδα «μιμείται» ως προς τη μορφή και το περιεχόμενο το περιοδικό) 3. Κρίση αξιοπιστίας- παραπληροφόρηση 4. Σφοδρός ανταγωνισμός γενεσιουργεί συνεχείς παραβιάσεις δεοντολογίας 5. Πηχυαίοι τίτλοι- εντυπωσιασμός –μίμηση δελτίου ειδήσεων 6. Όξυνση πολιτικών παθών και μισαλλοδοξίας  σε συνδυασμό με τη δημιουργία τεχνητών εντάσεων 7. Ευρύτατη εφαρμογή τεχνικών προπαγάνδας 8. Ανάδειξη δευτερευουσών  ειδήσεων προκλητικού χαρακτήρα σε πρωτεύουσες (κυρίως εφημερίδες «lifestyle») 9. Στενή σχέση με επιχειρηματικούς κολοσσούς- διαπλοκή- ανελευθερία- κατευθυνόμενη ενημέρωση.

Αίτια φαινομένου

                     Εξυπηρέτηση οικονομικών συμφερόντων

                     Προσκόλληση σε συγκεκριμένο κόμμα και ιδεολογία

                     Εμπορευματοποίηση πληροφοριών και ειδήσεων

                     ΚΛΕΙΣΙΜΟ ΕΦΗΜΕΡΙΔΩΝ> υψηλό κόστος εκτύπωσης, αμοιβών κ.ά. Υψηλά λειτουργικά έξοδα σε εποχή κρίσης. Βαθμιαία κατακυριάρχηση ηλεκτρονικού τύπου. Μετωπική σύγκρουση με πολιτικά συμφέροντα. Απώλεια αξιοπιστίας λόγω διαπλοκής και κομματισμού. Σφοδροί εκδοτικοί ανταγωνισμοί. Κρίση, γενικά, γραπτού λόγου. Λογίζονται απαρχαιωμένο  μέσο ενημέρωσης («εποχή εικόνας»)

Βασικές Συνέπειες Κρίσης Τύπου


                    Διαμόρφωση ατόμων ετεροκαθοριζόμενων

                    Μαζοποίηση – χειραγώγηση

                    Συρρίκνωση πολυφωνίας

                    Υπονόμευση Δημοκρατικού πολιτεύματος

                    Αποπροσανατολισμός κοινής γνώμης

                    Κρίση ποιότητας λόγου

                    Ανεργία για χιλιάδες εργαζόμενους

                    Απώλεια ιστορικών εφημερίδων

 

Τρόποι αντιμετώπισης Κρίσης Τύπου

 

                    Βελτίωση της ποιότητας κάθε κειμένου που δημοσιεύεται (με εξασφάλιση της επαγγελματικής κατάρτισης του δημοσιογράφου, καθιέρωση της αναφοράς του ονόματος του δημοσιογράφου σε κάθε κείμενο που παράγει

                    Τήρηση των κανόνων δημοσιογραφικής δεοντολογίας

                    Αποστασιοποίηση από κάθε είδους κομματικά ή πολιτικά συμφέροντα

 

ΘΕΤΙΚΑ ΓΡΑΠΤΟΥ ΤΥΠΟΥ             ΘΕΤΙΚΑ ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΥ ΤΥΠΟΥ

- Η εφημερίδα επιτρέπει μια θερμότερη, στενότερη, πιο βιωματική επαφή με την ενημέρωση. Το προσωπικό στοιχείο είναι εντονότερο   / Δυνατότητα διαρκούς ανανέωσης ειδήσεων

- Ορισμένες φορές η αρθρογραφία στον γραπτό τύπο είναι εκτενέστερη και η παρουσίαση θεμάτων διεξοδικότερη/ Ο αναγνώστης μπορεί ανά πάσα στιγμή, από την ευκολία του χώρου του, να ενημερωθεί για τα τρέχοντα γεγονότα

- Η γλώσσα του γραπτού τύπου είναι συγκριτικά πιο χυμώδης και πιθανώς λογιότερη/Παρέχεται η δυνατότητα για αναδίφηση σε αρχεία (σφαιρικότερη ενημέρωση)

- Μέσω του Διαδικτύου μπορεί ο αναγνώστης να περιηγηθεί την παγκόσμια ειδησεογραφία σε ελάχιστο χρόνο, να εξετάσει την επικαιρότητα από πολλές οπτικές γωνίες, για να διαμορφώσει μια σφαιρική άποψη (πολίτης του διαδικτύου)

- Εξοικονόμηση χρόνου, γιατί  ο διαδικτυακός τύπος είναι πιο συμπυκνωμένος και επιγραμματικός

- Μέσω του hyperlink- υπερσυνδέσμου ο αναγνώστης μπορεί να μεταβεί ομαλά σε μια πληθώρα συναφών σελίδων

- Η δυνατότητα να υφίσταται πλήθος αρχείων εικόνων εμψυχώνει την ανάγνωση

- Μια διαδικτυακή έκδοση διαθέτει δυνητικά άφθονο  χώρο για την παρουσίαση του ενημερωτικού της υλικού.

 

Ο ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΣ ΤΥΠΟΣ, ΕΠΙΣΗΣ>

 
- Οικονομικότερος- εκδοτικά και για αναγνώστη

- Προσβασιμότερος

-Θελκτικότερος στους νέους

- Δημοκρατικότερος, πιο «ανοιχτός» στις καινοτομίες, ιδεολογικές και τεχνολογικές

 

Ε-ΒΟΟΚ, ΤΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ

 

ΘΕΤΙΚΑ

 

·         Εύχρηστο, καλαίσθητο, εύκολο στη μεταφορά> πρακτικό, χρηστικό

·         Τεράστια χωρητικότητας- μία ατομική κινητή βιβλιοθήκη

·         Εξατομικευμένη εμπειρία ανάγνωσης στο χώρο και στο χρόνο του καθενός> ελευθερία

·         Απειροποικιλία βιβλίων> άνοδος μορφωτικού επιπέδου

·         Πολυαισθητηριακή εμπειρία- ολοκληρωμένο βίωμα> Εικόνες, ήχος, κίνηση, animation, σύνδεσμοι-linksκ.ά.> προκαλεί έντονο ενδιαφέρον, καταπολεμά ανία

·         Συγκριτικά χαμηλό κόστος

·         Πολύ θελκτικό στους νέους

·         Προωθεί φιλαναγνωσία σε ευρύτερα κομμάτια του πληθυσμού

·         Νέες εμπορικές-εκδοτικές δραστηριότητες

 

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ

 

·         Στέρηση όσων δίνει ένα «κλασικό» βιβλίο>ερεθίσματα αισθήσεων που συνδέονται με την απόλαυση της ανάγνωσης>αφή, άρωμα, οικειότητα, προσωπικό δέσιμο, αίσθηση ατομικής κτήσης κ.ά.

·         Αποπροσωποποίηση- ουδετεροποίηση αναγνωστικής εμπειρίας> τεχνοκρατία

·         Νομικά και ηθικά κωλύματα> καταστρατήγηση copyright, παράνομο «κατέβασμα» βιβλίων δίχως την άδεια του συγγραφέα, παραβίαση συγγραφικών δικαιωμάτων, πλήττεται η αμοιβή του συγγραφέα αλλά και η βιωσιμότητα πολλών εκδοτικών οίκων.

 

ΚΚ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου