Παρασκευή 14 Οκτωβρίου 2016

ΑΝΑΛΥΣΗ ΕΚΦΩΝΗΣΗΣ- ΘΕΜΑΤΟΣ


Υπάρχουν πολλές και ποικίλες μορφές εκφώνησης. Ακολουθούν βασικές οδηγίες διαχείρισης της  εκφώνησης καθώς και ενδεικτικές προτάσεις ανάλυσης θέματος.

 !Συστηματική ανάγνωση θέματος

!Άμεση σύνδεση με διδαχθέντα θέματα (ΠΟΙΑ ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΕΧΩ  ΔΙΔΑΧΘΕΙ= ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ)

! Ειδικότερα, εντοπίζω τις λέξεις–κλειδιά που αντιστοιχούν σε διδαγμένες θεματικές ενότητες και υποενότητες. Αν χρειαστεί, αποσυμβολίζω, αποκωδικοποιώ. Π.χ. Ο σύγχρονος άνθρωπος εμφανίζει έντονη στροφή στον εαυτό του. Πού οφείλεται αυτό? Εννοεί> εγωκεντρισμό αλλά και φόβο-ανασφάλεια έως και μοναξιά και ΣΕ ΠΟΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΑ ΟΦΕΙΛΕΤΑΙ ΑΥΤΟ.

! Ξεχωρίζω τα δεδομένα από τα ζητούμενα. Ανάλυση δεδομένων= έως 2 παράγραφοι (η μία είναι ο πρόλογος)

! Διασαφηνίζω την περίσταση επικοινωνίας και το κειμενικό είδος (ομιλία, εισήγηση, άρθρο κ.α.)

! Δεν ξεκινώ αμέσως τη συγγραφή.  Πάντα εκπονώ σχεδιάγραμμα,  το maximum σε 10’- τέσσερα βήματα : 

                              ιδεοθύελλα

                              διαλογή

                              ομαδοποίηση

                              ιεράρχηση

! Θυμάμαι πως κάθε κοινωνικό φαινόμενο- πραγματικότητα αλλά και κάθε ανθρώπινη συμπεριφορά είναι πολυπαραγοντικά. Στη δημιουργία, τις συνέπειες και τις προτάσεις που το πλαισιώνουν, πρέπει να συμπεριλαμβάνονται οι  συλλειτουργούντες παράγοντες (οικογένεια, παιδεία, οικονομία, κοινωνική παθογένεια, φορείς κ.α.), γνωστοί και ως ΟΙ ΤΟΜΕΙΣ ΕΥΡΕΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΩΝ Η΄  ΤΑ ΔΙΑΦΟΡΑ ΕΠΙΠΕΔΑ (ΑΤΟΜΙΚΟ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΚΟ, ΗΘΙΚΟ, ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΟ , ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ, ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ, ΕΘΝΙΚΟ, ΔΙΕΘΝΕΣ-ΔΙΑΚΡΑΤΙΚΟ)

! Απαντώ σε κάθε ερώτημα –υποερώτημα. Στο καθένα δίνω την έκταση που του αρμόζει ανάλογα με τις δομικές ισορροπίες του κάθε θέματος

! Ακολουθώ στο δικό μου κείμενο την ακριβή σειρά ανάλυσης που μου προτείνει η εκφώνηση

! Αν ζητηθεί να ανασκευάσετε επιχείρημα (Εξετάσεις 1999) : βήμα- βήμα δημιουργείτε αντίστιξη-αντιστοίχιση των επιχειρημάτων της άποψης που πρέπει να ανασκευάσετε και αυτής που εισηγείστε έναντι (ένα προς ένα συνήθως , δίχως αυτό να είναι δεσμευτικό). Να αποφεύγετε την οξύτητα και την απολυτοσύνη. Συχνά το «αντίθετο» μιας άποψης είναι ο μετριασμός της, η πιο μετρημένη και διαλλακτική μορφή της.

! Συνθέτω προτάσεις είτε μου το ζητά η εκφώνηση είτε όχι. Φροντίζω, αν δε μου ζητηθούν, η έκτασή τους να μην ξεπερνά μια παράγραφο. Ο επίλογος τότε περιττεύει, κατά τεκμήριο.


ΕΠΙΣΗΣ,  ΜΕΛΕΤΗΣΤΕ ΤΙΣ ΕΙΔΙΚΕΣ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΣΑΣ ΓΙΑ : ΑΙΤΙΑ, ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ, ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ, ΤΥΠΟΥΣ ΣΧΟΛΙΑΣΜΩΝ

Χρήσιμες λεπτομέρειες ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΕΧΕΙΑ:

          Χωρίζω καθαρά τις παραγράφους και επιμελούμαι την ορθογραφία (γλωσσικό μάθημα, γαρ)

          Σημειώνω με αστερίσκο Ή ΜΕ ΕΙΔΙΚΗ ΚΑΜΠΥΛΗ ΓΡΑΜΜΗ τη συνέχεια ενός κειμένου

          Αντί για μουτζούρες, τραβάω μια καθαρή ευθεία γραμμή πάνω από τη λέξη ή το απόσπασμα που θέλω να διαγράψω

          Μετά, συνεχίζω με τις υπόλοιπες ασκήσεις, κατά προτίμηση με αυτές που ζητούν ανάπτυξη παραγράφου , σχολιασμό ύφους, αιτιολόγηση κειμενικού είδους κ.ά. (με βάση τη βαθμολογία αλλά και το δείκτη δυσκολίας)

          Αφήνω τουλάχιστον 5’ για διορθώσεις, ορθογραφικά κ.ά.

 

Η Έκθεση είναι κατά βάση κοινή λογική. Και να μη γνωρίζω επακριβώς το θεματικό κέντρο ενός κειμένου, μπορώ από την καθημερινή εμπειρία και τις γενικές μου γνώσεις να κατακτήσω σημαντικό μέρος των απαντήσεων.

ΚΚ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου