Δευτέρα 10 Οκτωβρίου 2016

ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ/ ΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ/ΥΠΕΡΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ

ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ
Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΕΓΚΑΙΡΗΣ ΚΑΙ ΕΓΚΥΡΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ
Από τη φύση του φιλομαθής ο άνθρωπος επιθυμεί έντονα να γνωρίζει ό,τι συμβαίνει στο

κοντινό και ευρύτερο περιβάλλον. Στο παρελθόν η γνώση αυτή ήταν περιορισμένη, αφού

σχηματιζόταν βάσει πληροφοριών, που από στόμα σε στόμα μεταδίδονταν αλλοιωμένες και

αφορούσαν κυρίως τα συμβάντα των τοπικών κοινωνιών. Πληρέστερη ενημέρωση διέθετε

μόνο η εξουσία, που επιλεκτικά μετέδιδε στο λαό όσες πληροφορίες εξυπηρετούσαν τα

συμφέροντα και δυνάμωναν την ισχύ της. Αναπόφευκτα, ο άνθρωπος του παρελθόντος είχε

μια λειψή εικόνα για τον κόσμο , οι γνώσεις του περιορίζονταν στο στενό πλαίσιο της μικρής

κοινωνίας και έξω από αυτό υπήρχε το άγνωστο. Για τον τρόπο ζωής, τα προβλήματα και τα

επιτεύγματα των άλλων ανθρώπων δε γνώριζε παρά μύθους και διαδόσεις. Επομένως, η

έλλειψη πληροφόρησης στένευε τους γνωστικούς του ορίζοντες, διατηρούσε το πνεύμα του

στη δουλεία της άγνοιας και επιβοηθούσε τη χειραγώγησή του από κάθε λογής εξουσία.

Η κατάσταση αυτή άλλαξε ριζικά στην εποχή μας. Η ανάπτυξη της τεχνολογίας στον τομέα

της επικοινωνίας προσφέρει στον σύγχρονο άνθρωπο τη δυνατότητα της άμεσης πρόσβασης

σε γνώσεις και πληροφορίες που προέρχονται από όλα τα μέρη του κόσμου. Αυτή η

κοσμογονική επανάσταση στην πληροφόρηση καταργεί τα σύνορα των κρατών και ευνοεί

την προσέγγιση και συνεργασία τους σε παγκόσμια κλίμακα. Πάνω από όλα, όμως, επιδρά

στον ψυχισμό του ανθρώπου, ο οποίος αντιλαμβάνεται τις τεράστιες δυνατότητες προόδου

που του παρέχει η πληροφόρηση, παράλληλα, όμως, νιώθει παγιδευμένος, εφόσον είναι

υποχρεωμένος να αφομοιώσει τον τεράστιο όγκο αυτών των πληροφοριών. Ο όρος
πληροφόρηση αναφέρεται σε εκείνη τη μορφή επικοινωνίας , κατά την οποία ο πομπός

(κάτοχος των μέσων πληροφόρησης) γνωστοποιεί στο δέκτη (κοινό, πολίτες) γεγονότα,

καταστάσεις, γνώσεις και ιδέες με ακρίβεια, παρέχοντας του επίσης ένα σύνολο συναφών

παραμέτρων που επιτρέπουν στο δέκτη να κατανοήσουν το βαθύτερο νόημά τους.

Καθημερινά γινόμαστε όλοι πομποί και δέκτες, όταν διαβάζουμε εφημερίδα, όταν ακούμε

ειδήσεις ή όταν παρακολουθούμε τηλεόραση. Η πληροφόρηση και ενημέρωση είναι συνεχής

και για αρκετό χρόνο τη μέρα και τη νύχτα. Σήμερα η πληροφόρηση, με την πρόοδο της

τεχνικής, αποτελεί οργανωμένο θεσμό, όπως είναι τα γραφεία πληροφοριών που

συγκεντρώνουν πληροφορίες πολιτικού, οικονομικού και επιστημονικού περιεχομένου. Οι

επιχειρήσεις, τα ερευνητικά κέντρα κ.α. στηρίζουν την οργάνωση και απόδοσή τους στην

πληροφόρηση. Η πληροφόρηση αποτελεί ταυτόχρονα αγαθό και εμπόρευμα καθώς μπορεί

να ελέγχεται ή να κατευθύνεται από οργανωμένα συμφέροντα .
 

Με την έγκαιρη και έγκυρη πληροφόρηση ο σύγχρονος άνθρωπος:
· Μαθαίνει τι γίνεται γύρω του στον κατάλληλο χρόνο με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζει την
πραγματικότητα με υπευθυνότητα και θάρρος, να προστατεύεται από τους κινδύνους που

τον απειλούν παίρνοντας τα κατάλληλα μέτρα, να αντεπεξέρχεται ψύχραιμα και

αποτελεσματικά στις δυσκολίες και τα εμπόδια που συναντά στη ζωή του, να

αντιλαμβάνεται τα ατομικά και τα κοινωνικά του προβλήματα στις πραγματικές τους

διαστάσεις.
· Αποκτά θεωρητικές και πρακτικές γνώσεις, χρήσιμες στην κοινωνική του ζωή.
Συμμετέχει στη συνεχή εξέλιξη των γνώσεων, πληροφορείται αμέσως για τις κατακτήσεις

της επιστήμης και της τεχνικής.
· Καταργούνται τα σύνορα των κρατών και γεφυρώνονται οι μεγάλες αποστάσεις. Ο

άνθρωπος ενημερώνεται για τις διεθνείς εξελίξεις και για τις πολιτικές, οικονομικές

αλλαγές που συμβαίνουν και προσαρμόζεται στις διεθνείς συγκυρίες. Αντιλαμβάνεται και

συνειδητοποιεί τους διεθνείς κινδύνους και παίρνει άμεση και συγκεκριμένη θέση

απέναντι στα διεθνή ζητήματα.
· Σχηματίζει μια αντικειμενική αντίληψη για τους συνανθρώπους του και τα επιτεύγματα

του πολιτισμού.
· Συμβάλλει στην επικοινωνία των ανθρώπων και την αμοιβαία κατανόηση των λαών.

· Γνωρίζει από πριν τις καταστάσεις που πρόκειται να αντιμετωπίσει, γίνεται κύριος της

τύχης και της μοίρας του και με αποφασιστικότητα και μεθοδικότητα καταλήγει σε

σωστές επιλογές και συνειδητές πράξεις για την ατομική του και την κοινωνική πρόοδο.
· Διακρίνεται για την αυτενέργεια και την πρωτοβουλία του.

· Συνειδητοποιεί τις ευθύνες του απέναντι στον εαυτό του και στους άλλους .

· Αιτιολογεί τις σκέψεις και τις κρίσεις του, αποκτά ελεύθερη και ανεξάρτητη βούληση με

αποτέλεσμα να μην γίνεται άνθρωπος της μάζας.
· Γίνεται αμερόληπτος, αποφεύγει τον φανατισμό και το δογματισμό και διακρίνεται για τις

φιλελεύθερες και δημοκρατικές του αντιλήψεις και πεποιθήσεις.
· Δραστηριοποιεί τις κοινωνικές ομάδες και ενεργοποιεί το άτομο με αποτέλεσμα την

απόκτηση κοινωνικής συνείδησης και την ενεργή συμμετοχή στα κοινωνικά δρώμενα .

Βοηθά λοιπόν το άτομο να ανταποκριθεί στο ρόλο του πολίτη .
· Διαφωτίζει την κοινή γνώμη πάνω σε ποικίλα θέματα.

· Στηρίζει την κοινωνική ελευθερία και το δημοκρατικό πολίτευμα.

· Μπορεί να ερμηνεύσει τα γεγονότα και να τα συγκρίνει με άλλα παρόμοια .

· Αποκτά πολλά και ποικίλα ερεθίσματα για πνευματική δημιουργία. Αναπτύσσει τη

νόηση, τη φαντασία του, την κριτική του ικανότητα .
· Συμβιβάζει την ελευθερία στην έκφραση με τη σωστή πληροφόρηση.


Η ΣΧΕΣΗ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΓΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΗΣ ΓΝΩΜΗΣ ΚΑΙ

ΤΗΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΣΤΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ ΓΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΗΣ

ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
 
 
ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ – ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
 
 
Ο πολίτης λαμβάνει γνήσια και πλήρη ενημέρωση και διαμορφώνει ορθή αντίληψη για τα
πράγματα Έχει επιχειρήματα, ο λόγος του έχει ουσία, η γνώμη του έχει δύναμη Ασκεί

κριτική στους χειρισμούς της εξουσίας, επισημαίνει τα τρωτά της κοινωνικής

πραγματικότητας.


ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΓΝΩΜΗΣ ΚΑΙ ΕΚΦΡΑΣΗΣ
 
 
Ο πολίτης διαδίδει πληροφορίες και ιδέες σε όλο τον κόσμο Έχει φροντίσει βέβαια να

διασταυρώσει τις πληροφορίες που διαδίδει, να ενημερωθεί αντικειμενικά και έγκυρα

Ενημερώνεται συνεχώς και αδιάλειπτα , αλλιώς η γνώμη του δεν έχει ισχύ .
 
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
 
 
Υπάρχει στενή σχέση ανάμεσα στο δικαίωμα για ελευθερία της πληροφόρησης και της

επικοινωνίας και στο δικαίωμα της γνώμης και της έκφρασης. Τα δυο αυτά δικαιώματα του

πολίτη είναι αλληλένδετα μεταξύ τους και τον βοηθούν να σκέφτεται και να εκφράζεται

ελεύθερα, να ανταλλάσσει απόψεις και πληροφορίες, να επικοινωνεί ανεμπόδιστα με τους

γύρω του χωρίς να τους ζημιώνει . Του επιτρέπουν να αγωνίζεται για την πνευματική και

κοινωνική του ελευθερία, να διαμορφώνει μια ελεύθερη και υπεύθυνη , πνευματική και ηθική

προσωπικότητα, να διακρίνεται για τη δημιουργική του πρωτοβουλία και την

πρωταγωνιστική του δράση. Ο πολίτης λοιπόν γίνεται ενεργό μέλος του κοινωνικού

σώματος , αποφεύγει τη μαζοποίηση και τον φανατισμό και στηρίζει τη δημοκρατία .
 
ΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ
Στην εποχή μας το δικαίωμα των πολιτών στην αντικειμενική και ολόπλευρη ενημέρωση

είναι κοινωνικά κατακτημένο και θεσμικά κατοχυρωμένο. Η δημοκρατική πολιτεία δεν

ανέχεται τη λογοκρισία και δεν επιτρέπει την αυθαίρετη επέμβαση της εξουσίας στην

πληροφόρηση της κοινής γνώμης. Ανώτερη αρχή της είναι η πνευματική ελευθερία και αυτή

αναγκαία προϋποθέτει την ελευθερία στη μετάδοση των πληροφοριών και τη διακίνηση των

ιδεών. Προϋποθέτει, με άλλα λόγια, την απρόσκοπτη λειτουργία των μέσων ενημέρωσης.

Φαινόμενα, λοιπόν, ασφυκτικού κρατικού ελέγχου στα έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα

πληροφόρησης δεν υπάρχουν πια στις σύγχρονες αναπτυγμένες κοινωνίες . Είτε είναι

ιδιωτικά είτε κρατικά, τα μέσα αυτά λειτουργούν σε καθεστώς ελευθερίας, που εγγυάται την

ανεπηρέαστη άσκηση της ενημερωτικής αποστολής τους . Και ενώ θα έπρεπε να προσφέρεται

καλύτερη , πληρέστερη και αντικειμενικότερη πληροφόρηση, όλο και περισσότερο

διαπιστώνουμε πως ορισμένοι παράγοντες έρχονται να επηρεάσουν αρνητικά τη λειτουργία

των μέσων αυτών, να νοθεύσουν την ποιότητα της παρεχόμενης ενημέρωσης και να

γεννήσουν φαινόμενα παραπληροφόρησης και παραπλάνησης της κοινής γνώμης .
 
ΟΡΙΣΜΟΣ ΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ
 
 
 
Παραπληροφόρηση ονομάζουμε την εσκεμμένη διαστροφή αληθινών πληροφοριών ή την

κατασκευή ψευδών με σκοπό την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων. Το επιτηδευμένο μήνυμα

εισδύει στο υποσυνείδητο του δέκτη ξεπερνώντας τους πνευματικούς αμυντικούς

μηχανισμούς και καταλήγει να θεωρείται ως απόλυτα προσωπική επιλογή .
 
ΑΙΤΙΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ
 
 
 
Για την ύπαρξη και την ανάπτυξη των ΜΜΕ απαιτούνται σημαντικά χρηματικά ποσά , τα

οποία παρέχουν οι οικονομικά ισχυροί. Διαθέτοντας οι τελευταίοι την οικονομική

δύναμη, προβάλλουν και επιβάλλουν όποια πρότυπα τρόπου ζωής και συμπεριφοράς τους

συμφέρει να ενστερνισθεί ο λαός για να αποκομίσουν οι ίδιοι χρηματικά οφέλη ,

κατευθύνουν τη σκέψη των ανθρώπων για εξυπηρέτηση ιδιοτελών συμφερόντων.
Η εξάρτηση από τα κόμματα και τον εκάστοτε φορέα της εξουσίας. Η δημοσιογραφία
έχει μετατραπεί στις μέρες μας σε θεραπαινίδα σκοπιμοτήτων και προπαγάνδας.

Προκειμένου να εξυπηρετηθούν ισχυρά πολιτικά συμφέροντα παραποιείται η ουσία των
 
γεγονότων, υποβαθμίζονται μεγάλοι κίνδυνοι, παραποιούνται κατά το δοκούν οι

καταστάσεις, ερμηνεύονται αυθαίρετα τα γεγονότα.
Ο σκληρός ανταγωνισμός που κυριαρχεί σε όλα τα επίπεδα, όσον αφορά στα ΜΜΕ ωθεί

τους τηλεοπτικούς σταθμούς, ή ακόμη και τον τύπο , στην προβολή θεαμάτων τα οποία

διακρίνει η απλοϊκότητα και ο λαϊκισμός, για να υπάρξει επιτυχής αποδοχή από την

ευρεία βάση του λαού. Η αλήθεια λοιπόν και η αντικειμενικότητα θυσιάζονται στο βωμό

της εμπορικής επιτυχίας. Ο κιτρινισμός, η σκανδαλοθηρία , η αποσιώπηση και

διαστρέβλωση της αλήθειας αποτελούν τις αδιάψευστες αποδείξεις της δυσάρεστης αυτής

εξέλιξης. Άμεσο αποτέλεσμα αυτού του γεγονότος είναι η καθοδική πορεία του δείκτη της

ποιότητας των προγραμμάτων και η ανοδική του δείκτη της ακροαματικότητας , με

ανάλογη επιτυχία στον οικονομικό τομέα των ιθυνόντων.
Στον τομέα των ειδήσεων πολλές φορές για λόγους εντυπωσιασμού δημιουργούνται

ανύπαρκτες ειδήσεις και γεγονότα. Τέτοιου είδους φαινόμενα υποβιβάζουν το επίπεδο της

πληροφόρησης και επιφορτίζουν την κοινωνία με επιπλέον φαινόμενα κοινωνικής

παθογένειας, δημιουργώντας στους πολίτες το αίσθημα της ανασφάλειας.
Υπακούοντας στους κανόνες της υψηλής θεαματικότητας ή αναγνωσιμότητας, ορισμένοι

δημοσιογράφοι βιάζονται να μεταδώσουν ειδήσεις , χωρίς να διασταυρώσουν τις πηγές

τους, με αποτέλεσμα να παραπληροφορούν το κοινό. Ο δημοσιογράφος, ως άνθρωπος,

έχει διαμορφωμένο κοσμοείδωλο , συγκροτημένη ιδεολογία και συγκεκριμένη πολιτική

τοποθέτηση. Μπορεί βέβαια, όπως ειπώθηκε, «οι ειδήσεις να ανήκουν στον αναγνώστη

και μόνο η ορθογραφία στο δημοσιογράφο», αλλά ο δεύτερος δεν είναι μηχανή

συγκέντρωσης και μετάδοσης πληροφοριών. Κατά την εργασία του πολλοί υποκειμενικοί

παράγοντες , όπως η ψυχική διάθεση, η πολιτική τοποθέτηση και η κομματική ένταξη ,

μπορεί να υπεισέλθουν , για να δημιουργήσουν μικρότερα ή μεγαλύτερα προβλήματα

στην αντικειμενικότητα της είδησης που μεταδίδει.
 
ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ
 
 
 
Εξαιτίας του καταιγισμού των μηνυμάτων και του επιτηδευμένου τρόπου που αυτά

μεταδίδονται παθητικοποιείται ο δέκτης και αποδέχεται άκριτα τα μηνύματα αυτά .
Τα προβαλλόμενα μηνύματα στην εποχή μας εκμεταλλεύονται τα συναισθήματα και την

ηθική του δέκτη. Επιπρόσθετα, συνδυάζονται με τακτική επανάληψη και δημιουργούν

στο άτομο φοβερή εξάρτηση από τις συγκεκριμένες πηγές που το παράγουν, ενώ το

καθιστούν αδύναμο να ανιχνεύσει άλλες πηγές πληροφόρησης.
Ετεροκαθορίζεται και εξωκατευθύνεται η ανθρώπινη σκέψη με αποτέλεσμα αυτή να

υιοθετεί λανθασμένα πρότυπα ως ορθά. Με την παραπληροφόρηση χαλκεύονται τα

αόρατα αλλά πανίσχυρα δεσμά της σύγχρονης δουλείας. Πρόκειται για δουλεία

πνευματική και ψυχική που στερεί την αυτοβουλία και την ελευθερία στη σκέψη και στη

συμπεριφορά. Γιατί όσο κακοποιείται η αλήθεια, τόσο περισσότερο ο άνθρωπος βυθίζεται

στην άγνοια και καθίσταται ευκολότερη η χειραγώγησή του, Αυτός άλλωστε είναι και ο

επιδιωκόμενος στόχος, η μετατροπή δηλαδή του πολίτη σε υπήκοο , σε άνθρωπο αδρανή,

με εφησυχασμένη συνείδηση και νεκρωμένη σκέψη, ώστε με την επίφαση της ελευθερίας

να σκέφτεται και να ενεργεί, όπως άλλοι του υποδεικνύουν .
Οξύνει το φανατισμό, μαζοποιεί τον άνθρωπο, υποβαθμίζει την κριτική σκέψη .

Αποδιοργανώνεται η εσωτερική ζωή των ατόμων.

Επικρατεί φόβος προς τον συνάνθρωπο, ωφελιμισμός και αριβισμός. Δυσλειτουργούν οι
ανθρώπινες σχέσεις .
Προκαθορίζονται οι επιλογές του πολίτη βάσει κερδοσκοπικών και πολιτικών
συμφερόντων .
Αφαιρείται η πρωτοβουλία από τον άνθρωπο ο οποίος υποτάσσεται πλήρως στις επιταγές

των ΜΜΕ .
Πλήττεται η δημοκρατία , εφόσον ο πολίτης δε συμμετέχει στα κοινά, είναι αδιάφορος για

τις εξελίξεις στον κοινωνικό-πολιτικό χώρο. Η κατευθυνόμενη ενημέρωση δεν ελέγχει τα

πολιτικά πρόσωπα με γνώμονα την αξιότητά τους και δεν αποτιμά τις ενέργειές τους με

κριτήριο το κοινό καλό. Προβάλλει μόνο ό,τι και όποιους συγκλίνουν με τα συμφέροντα

που υπηρετεί και στην αντίθετη περίπτωση κακοποιεί την αλήθεια. Ο λαός μπορεί τυπικά

να κατέχει και να ασκεί την εξουσία, αλλά στην πράξη αυτή περιέχεται στα χέρια των

λίγων, αυτών που έχουν τη δύναμη να ελέγχουν την πολιτική βούλησή του.
Η κοινωνία δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τα προβλήματά της, εφόσον δεν ενημερώνεται

έγκαιρα και έγκυρα για τη φύση τους. Μόνο η γνώση της αλήθειας μπορεί να καταστήσει

την κοινωνία ικανή να διορθώσει τα κακώς κείμενα και να επιλύσει τα προβλήματά της .

Όταν όμως η αλήθεια αποσιωπάται, τότε η παραπληροφόρηση αδρανοποιεί το κοινωνικό

σώμα, αποπροσανατολίζει τη κοινή γνώμη από τα σημαντικά θέματα και στρέφει το

ενδιαφέρον της σε επουσιώδη.

 
ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗΣ
 
 
 
Για να αντιμετωπισθεί το φαινόμενο της παραπληροφόρησης επιβάλλεται:
Ανάπτυξη υγιούς διαλόγου και θεσμική κατοχύρωση μιας πλουραλιστικής ενημέρωσης .

Η πληροφόρηση, για να είναι ωφέλιμη για το άτομο-δέκτη πρέπει να προέρχεται από

χώρους όπου επικρατεί η δημοκρατία, η ελευθερία του στοχασμού, της άντλησης και

μετάδοσης των ειδήσεων
Η αξιοκρατική επιλογή ανθρώπων που θα κατέχουν υπεύθυνες θέσεις

Οι εκπρόσωποι των ΜΜΕ να επιλέγονται με βάση το υψηλό εκπαιδευτικό τους επίπεδο

Καθημερινά παίρνουμε αλλά και δίνουμε πληροφορίες για διάφορα γεγονότα . Από την

πλευρά του δέκτη , απαιτείται η αφύπνιση της κριτικής ικανότητας που μπορεί να

περιορίσει το φαινόμενο της παθητικοποίησης του πολίτη και να ενισχύσει την αντίσταση

του ατόμου στα προβαλλόμενα πρότυπα σκέψης και συμπεριφοράς (καταλυτική στο

σημείο αυτό θα είναι η στάση της παιδείας που πρέπει να προσαρμόσει τους στόχους της

στη διεύρυνση των πνευματικών οριζόντων των νέων ατόμων, ώστε αυτά να είναι σε θέση

να αντιστέκονται κριτικά στον καταιγισμό των πληροφοριών που δέχονται). Οφείλει,

ακόμη, το άτομο να επεξεργάζεται συστηματικά τις ειδήσεις, να διασταυρώνει τις

πληροφορίες, να ενημερώνεται διαρκώς, να αντιστέκεται στον ιδεολογικό δογματισμό και
φανατισμό. Από την πλευρά του πομπού, απαιτείται διαχωρισμός της είδησης από το

προσωπικό σχόλιο ώστε να υπάρχει αντικειμενικότητα, συστηματικός και μεθοδικός

έλεγχος των πηγών πληροφοριοδότησης, διασταύρωση των πληροφοριών, προσοχή στην

ακρίβεια και σαφήνεια των πληροφοριών, ιδιαίτερα όταν παρέχουμε πληροφορίες στα

παιδιά, που δεν έχουν αναπτύξει πλήρως την κριτική τους ικανότητα .
Ο επαναπροσδιορισμός της συνεκφοράς «ανθρώπινη επικοινωνία»

Ο επαναπροσδιορισμός της έννοιας «ψυχαγωγία»

Ανεξαρτησία από οικονομικά και πολιτικά κέντρα εξουσίας

Σωστή ιεράρχηση των θεμάτων που απασχολούν τον πολίτη

ΥΠΕΡΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ
Η τεχνολογική έκρηξη στο χώρο της δορυφορικής και των υπολογιστών οδήγησε σε

πλουραλισμό ιδεών, πληροφοριών, εικόνων. Αυτός, όμως ο βομβαρδισμός μηνυμάτων, η

υπερπληροφόρηση, απειλεί την αλήθεια και την ελευθερία, γιατί:
· Σύγχυση λόγω των πολλών, διαφορετικών αληθειών που προβάλλονται

· Ό,τι προβάλλεται συνεχώς καθίσταται αληθές στη συνείδησή μας (γκαιμπελισμός = το

επαναλαμβανόμενο ψέμα γίνεται αλήθεια)
· Αποπροσανατολισμός του ανθρώπου λόγω πληθώρας μηνυμάτων , παθητικοποίηση

· Οι πληροφορίες είναι δυνατό να κατευθύνονται από κέντρα ελέγχου, επομένως να

υποκινούνται από συμφέροντα
· Τα μέσα ενημέρωσης είναι συστήματα εξωκατεύθυνσης των μαζών, κάτι που σημαίνει

χειραγώγηση συνειδήσεων, μαζοποίηση
· Το άτομο χάνει την ελευθερία επιλογής, εφόσον αυτά που επιλέγει είναι αυτά που το

έπεισαν πως χρειάζεται . Ο συνδυασμός ήχου και εικόνας οδηγεί σε πλήρη εξάρτηση του

ατόμου από τη λειτουργία και τον εντυπωσιασμό της εικόνας. Ζούμε στην εποχή της

εικονικής πραγματικότητας.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου