ΒΑΣΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΓΙΑ
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ
ΤΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ
Θέματα-μοτίβα> το θέμα της αγάπης, της φύσης, του θανάτου
κ.ά.
Χαρακτηρισμοί ηρώων, πρωτευόντων και δευτερευόντων, ιδέες και
συναισθήματα, αιτιολόγηση συμπεριφοράς και σχέσεων, τυχόν αντιφάσεις κ.ά.
Πραγματολογικά> τα βασικά βιογραφικά του συγγραφέα, η
εποχή του, επιρροές από Κινήματα, Ρεύματα (Ρεαλισμός, Ρομαντισμός,
Παρνασσισμός, Συμβολισμός, Σουρεαλισμός κ.ά.), άλλους συγγραφείς, από την
παράδοση κ.ά.
- ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΕΣ
ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΟΙ ΤΡΟΠΟΙ
ΤΕΧΝΙΚΕΣ> αφηγητής, εστίαση, χρόνος αφήγησης, ρυθμός αφήγησης
(αναχρονίες= πρόδρομη αφήγηση, αναδρομική αφήγηση, αφηγηματικά κενά, επιβράδυνση,
παρέκβαση, εγκιβωτισμός, σκηνές, εικόνες- είναι και εκφραστικό μέσο-, αντιθέσεις-
οι εκτεταμένες είναι και εκφραστικά μέσα κ.ά. Τα εκφραστικά μέσα- αναπτυγμένα-
θεωρούνται ΤΕΧΝΙΚΕΣ.
ΤΡΟΠΟΙ> αφήγηση, μίμηση, μεικτή, σχόλιο, περιγραφή- ορισμένοι την
κατατάσσουν στις τεχνικές-, περίληψη, διάλογος, εσωτερικός μονόλογος, ελεύθερος
πλάγιος λόγος.
ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ> δραματικότητα, θεατρικότητα, ψυχογραφία,
ρεαλιστική απεικόνιση, αντιθέσεις, δραματική έκθεση γεγονότων, λυρισμός,
εναλλαγή συναισθημάτων, προώθηση μύθου κ.ά.
- ΓΛΩΣΣΑ-
ΥΦΟΣ
Τοπικά
ιδιώματα (θρακιώτικο, σκιαθίτικο, επτανησιακό, αλεξανδρινό κ.ά.)
Δημοτική
Καθαρεύουσα
Μεικτή
Λεξιπλασία
Ύφος> ρεαλιστικό, δραματικό, χιουμοριστικό, σοβαρό, πεζολογικό,
λυρικό κ.ά.
- ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ (μέρος της γλώσσας,
αλλά εντάσσονται γενικά στις ΤΕΧΝΙΚΕΣ, όταν είναι ανεπτυγμένα)
Σχήματα λόγου> ειρωνεία, χιούμορ, αντιθέσεις, συνεκδοχή,
παρομοίωση, προσωποποίηση, μεταφορά κ.ά.
Επίθετα και άλλοι προσδιορισμοί
Συντακτικά σχήματα> άρση-θέση, τριμερές ασύνδετο, πολυσύνδετο
κ.ά.
ΒΑΣΙΚΟ ΔΟΜΙΚΟ ΣΧΗΜΑ
ΑΠΑΝΤΗΣΗΣ ΣΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
ΤΙ,ΠΟΥ- ΠΑΡΑΘΕΜΑΤΑ- ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ
ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ- ΠΩΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΤΑΙ (ΤΕΧΝΙΚΕΣ,
ΤΡΟΠΟΙ, ΓΛΩΣΣΑ, ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ), ΓΙΑΤΙ,
ΓΙΑ ΠΟΙΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ, ΜΕ ΠΟΙΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΛΕΥΡΑ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ, ΤΙ ΕΠΙΤΥΓΧΑΝΕΙ?
ΤΙ- ΠΟΥ-ΠΩΣ-ΓΙΑΤΙ
ΒΑΣΙΚΟΙ
ΚΑΝΟΝΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΗΣ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
ΣΤΑ
ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
Διαβάζω
την εκφώνηση, όπως και στην Έκθεση, λέξη-λέξη.Τι μου ζητούν; Πόσα
μου ζητούν να απαντήσω; Αναγνωρίζω τους λογοτεχνικούς όρους
(αφηγηματικοί τρόποι, αφηγηματικές τεχνικές, εκφραστικά μέσα, μοντέρνα ποίηση
κ.ά.) και τους επιβεβαιώνω με ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ. Αναλύω
με παραδείγματα ΚΑΘΕ ΒΑΣΙΚΟ ΟΡΟ.
Αναζητώ
τον ΤΥΠΟ ΤΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ που έχω
διδαχθεί ΠΩΣ ΝΑ ΑΠΑΝΤΩ. Π.χ. Να
σχολιάσετε…= τα πάντα: θέματα,
μοτίβα, σκέψεις, συναισθήματα, τεχνικές, τρόποι, γλωσσικά μέσα, στόχοι κ.ά.,
βλέπε και παρακάτω.
Αν
ερωτώμαι για 2 ή παραπάνω στοιχεία,
ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΔΕΙΚΝΥΩ ΤΗ ΣΧΕΣΗ, ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ Η΄ΤΗΝ ΑΝΤΙΘΕΣΗ ΤΟΥΣ. Π.χ.
γιατί ο Βιζυηνός αναμειγνύει την οπτική γωνία του νεαρού αφηγητή και της μητέρας του.
Αναλύω,
εξηγώ, δεν περιγράφω
απλώς. Άρα, όπως και στο γλωσσικό μάθημα, ΠΡΙΝ
ΑΠΑΝΤΗΣΩ, ΚΑΤΑΡΤΙΖΩ ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ.
Πάντα
κάνω μια ΜΙΚΡΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ και ένα ΜΙΚΡΟ ΕΠΙΛΟΓΟ, όπως μου υποδεικνύουν
και σχετικές ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ.
Καμία ερώτηση δεν απαντιέται σε έκταση κάτω
από 2 παραγράφους, εκτός του σχολιασμού που έχει συγκεκριμένο αριθμό λέξεων.
Δεν
κάνω δικά μου σχόλια ή εικασίες,
υπερβολικά ευνοϊκούς ή αρνητικούς χαρακτηρισμούς του λογοτέχνη.
Αξιοποιώ
τα βιογραφικά του στοιχεία, τις επιρροές και την εποχή του.
Πάντα
συνδυάζω ΤΙ ΛΕΕΙ (νοήματα, σκέψεις,
συναισθήματα), ΠΟΥ ΤΟ ΛΕΕΙ, ΜΕ ΠΟΙΟΝ ΤΡΟΠΟ ΤΟ ΛΕΕΙ (ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΚΑΙ
ΤΕΧΝΙΚΕΣ, ΓΛΩΣΣΑ), ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΛΕΕΙ (στόχοι λογοτέχνη ΜΕΣΑ στο κείμενο- ΔΟΜΗ,
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΕΡΓΟΥ- ΚΑΙ όσον
αφορά το δέκτη, π.χ. υποβλητικότητα, αγωνία κ.ά.).
Αν μου ζητήσουν να ΣΧΟΛΙΑΣΩ στίχους ή απόσπασμα:
ιδέες, συναισθήματα ήρωα, στόχοι
λογοτέχνη, αφηγηματικοί τρόποι και τεχνικές, θέματα, μοτίβα, επιρροές από
ρεύματα, κινήματα, σχολές ή άλλους συγγραφείς, δομή, γλώσσα.
ΚΚ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου