ΕΙΔΙΚΗ ΘΕΩΡΙΑ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ
ΣΧΟΛΙΟ- ΕΙΔΗΣΗ: Συμπύκνωση και εμπλουτισμός σχολικής
θεωρίας
Σχόλιο → Η άμεση ή
έμμεση, φανερή ή υποδηλούμενη κριτική τοποθέτηση- υποκειμενική αξιολογική κρίση
πάνω σε μία είδηση.
Είδηση → Το συμβάν
αυτό καθεαυτό. Η ακριβής παρουσίαση ενός συμβάντος, το οποίο λογίζεται
σημαντικό.
Ένα σχόλιο μπορεί να είναι → ευμενές,
δυσμενές, επικριτικό, εποικοδομητικό, εύστοχο, άστοχο, διακριτικό, αδιάκριτο,
τιμητικό, εύστροφο, χιουμοριστικό, προσβλητικό, εμπεριστατωμένο κ.α.
Μία είδηση μπορεί να είναι → άμεση,
έγκαιρη, έγκυρη, σημαντική, συγκλονιστική, κρίσιμη, τοπική, διεθνής, δυσάρεστη,
ενημερωτική κ.ά.
ΚΑΙΡΙΑ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ : Στα Μ.Μ.Ε. σχόλιο και είδησησυναιρούνται, είναι, τις περισσότερες φορές,
αξεδιάλυτα, ακόμη και δίχως να το επιδιώκει ο γράφων. Πολύ συχνά, όμως, σκοπός
αυτής της συνύφανσης σχόλιου και είδησης είναι η ΠΑΡΑΠΛΑΝΗΣΗ-ΠΑΡΑΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ του κοινού.
Το σχόλιο εισάγεται στην είδηση → συνειδητά ή
ανεπαίσθητα
Σχόλιο
μπορεί να θεωρηθεί → - μια προσωπική τοποθέτηση
- μία ιδεολογική παρέμβαση
- η χρήση των
σημείων στίξης
- ο επιτονισμός
- η σειρά παράθεσης
των
γεγονότων
- η επιλογή των λέξεων
(λεκτικά
σύνολα) και η
συντακτική τους
δομή
- στοιχεία «έξω»
από την είδηση
Το σχόλιο μπορεί να → -
«χρωματίσει» την είδηση
- αλλοιώσει την είδηση
- ασκήσει προπαγάνδα
- στοχεύσει
στην παραπληροφόρηση
- δώσει προσωπικό τόνο
- διασαφηνίσει την
είδηση
- εμπλουτίσει με χιούμορ
- ασκήσει κριτική
- γεννήσει ενδιαφέρον
Η είδηση με σχόλιο → -χρησιμοποιήσει
στρατηγικές προπαγάνδας
μπορεί να… -χειραγωγήσει, π.χ. συγκινώντας
(προβληματισμοί) -παραπληροφορήσει
- συσκοτίσει/ φωτίσει
επιλεκτικά την
πραγματικότητα
- υπηρετήσει πολιτικά,
κομματικά κ.ά.
συμφέροντα
- διεγείρει τα πιο ταπεινά
ένστικτα της
μάζας ( «κοινωνικό σχόλιο», κατάργηση
ιδιωτικότητας κ.ά.)
- αναγάγει το ασήμαντο σε
σημαντικό και
το αντίθετο
Στον
αντίποδα → - ψυχαγωγήσει-
ενημερώσει
είδηση με σχόλιο - διαφωτίσει- αφυπνίσει
μπορεί να - αποκαλύψει- κινητοποιήσει
- επηρεάσει το κοινωνικό
γίγνεσθαι
- προωθήσει την επίλυση
προβλημάτων
- υπηρετήσει την ανόθευτη
αλήθεια
- διαμορφώσει την κοινή γνώμη
Κλασικό
«σχήμα» πομπός →* δέκτης
μετάδοσης της ↓ ↓
πληροφορίας Τηλεόραση
Θεατής
Τύπος αναγνώστης
Η/Υ «κοινό»
* Μήνυμα = είδηση, πληροφορία κ.ά.
Σε αυτό το «σχήμα» μπορούμε να συμπληρώσουμε
το σκοπό,
το εξωγλωσσικό πεδίο κ.ά. (βλέπε σχολικό
βιβλίο σ.19)
Παρουσίαση ενός →τόπος, τρόπος, αιτία, σκοπός,
γεγονότος ως είδηση αποτέλεσμα
Παρουσίαση προσώπου-ων →όνομα, ηλικία, καταγωγή,
που συμμετέχουν στο γεγονός επάγγελμα, ιδιαίτερο-α
χαρακτηριστικό
Η είδηση, σύμφωνα με → τι, ποιος, πού,
τους δημοσιογραφικούς γιατί, πότε, πώς
κανόνες, απαντά στα εξής:
Γνωρίσματα είδησης → συντομία,
ακρίβεια, σαφήνεια, απλό
και ελκυστικό ύφος
Η οπτική γωνία του → - τον
ιδεολογικοπολιτικό χρωματισμό
δημοσιογράφου μπορεί - την
κατευθυντήρια«γραμμή» του Μέσου
να επηρεαστεί από - προσωπικούς δεσμούς και δεσμεύσεις
- οικονομικά και άλλα
ανταλλάγματα
- προσωπικά βιώματα
- την ψυχολογική
κατάσταση της στιγμής
Ιεράρχηση-
αξιολογική σειρά → επικαιρότητα
ειδήσεων από τους
δημοσιογράφους εγγύτητα
με κριτήρια – «αστέρια» σπουδαιότητα
σπανιότητα
εκρηκτικότητα
εκκρεμότητα
συγκίνηση
συνέπειες
Συχνά χαρακτηριστικά
τίτλου είδησης → - συνήθως
αόριστος ή ενεστώτας
- παράλειψη ρήματος
- πρόταξη υποκειμένου
- έναρξη με επιθετικό
ή
κατηγορηματικό προσδιορισμό
- γενικά,
ιδιαιτερότητες στη
σύνταξη και τη
σειρά των λέξεων
- ποιητική χρήση της
γλώσσας
- επίκληση στο
συναίσθημα
- ύφος
= καυστικό, ειρωνικό,
επιθετικό,
εισαγγελικό,
χιουμοριστικό,
υπερβολικό κ.ά.
- χρήση σημείων
στίξης
ΓΕΝΙΚΑ,
ΣΧΟΛΙΟ ΣΥΝΙΣΤΟΥΝ: η αλλαγή στη φυσιολογική συντακτική σειρά των
λέξεων, οι φορτισμένες λέξεις, τα επίθετα, ιδίως στον υπερθετικό, γενικά οι
προσδιορισμοί (επιρρήματα, εμπρόθετοι), τα σημεία στίξης και τι δηλώνουν, το
χιούμορ, η ειρωνεία, σχήματα λόγου όπως μεταφορά, παρομοίωση, αντιθέσεις
κ.ά.
Για τα ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
ΣΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ βλέπε Σχολικό Βιβλίο, σσ.43-47.
Καλή ανάγνωση!
ΤΑ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΕΙΔΗ
Οι διηγήσεις και οι μαρτυρίες περιλαμβάνονται στην Αφήγηση . Τέτοιες
είναι οι βιογραφίες και οι
αυτοβιογραφίες.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΕΙΔΗ
ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ
|
ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΑ
|
Βίος
|
Απομνημονεύματα
|
Συναξάρι
|
Ημερολόγιο
|
Μυθιστορηματική βιογραφία
|
Μυθιστόρημα με αυτοβιογραφικά
στοιχεία
|
Βιογραφικό σημείωμα
|
Αυτοβιογραφικό σημείωμα
|
Συστατική επιστολή
|
|
Με τη βιογραφία : ο βιογράφος παρουσιάζει τη ζωή ενός σημαίνοντος
προσώπου
Με την αυτοβιογραφία : ο ίδιος παρουσιάζει τη ζωή του
Ο (αυτό)βιογράφος
: α) επιλέγει
τα σημαντικότερα στοιχεία του βίου β)
φωτίζει τα
γεγονότα ανάλογα με την απτική του γωνία
(αν θέλει να
επαινέσει ή να ψέξει)
Γλώσσα- ύφος
-Λογοτεχνικό-μυθιστορηματική βιογραφία
-Επίσημο και τυπικό (με αποκλίσεις)- συστατική
επιστολή και βιογραφικό σημείωμα
-Οικείο και
καθημερινό- ημερολόγιο
ΤΑ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΕΙΔΗ, ΩΣ
ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΚΑ ΕΙΔΗ, ΚΙΝΟΥΝΤΑΙ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ-ΣΥΧΝΑ
ΡΕΠΟΥΝ ΠΡΟΣ ΤΗ ΔΕΥΤΕΡΗ
|
1.ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ
Σκοπός : ο βίος και οι σημαντικές πράξεις μιας διακεκριμένης
προσωπικότητας να κληροδοτηθούν στις επερχόμενες γενεές
Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ
|
Ο ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ
|
Διασώζει ό,τι αξίζει από τη ζωή
και έργο μιας προσωπικότητας
|
Ενημερώνεται πραγματολογικά για
τα γεγονότα μιας εποχής
|
Εκφράζει θαυμασμό και/ή ψόγο για
μια σημαίνουσα προσωπικότητα
|
Αποκρυπτογραφεί την προσωπικότητα
του βιογραφούμενου και ικανοποιεί ταυτόχρονα την περιέργειά του
|
Διδάσκει τους αναγνώστες με άμεσο
ή έμμεσο τρόπο
|
Ανακαλύπτει το βιογραφούμενο αλλά
και τον άνθρωπο, γενικότερα
|
2.
ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑΤΙΚΗ ΒΙΟΓΡΑΦΙΑ
Ο συγγραφέας : Ενώ διατηρεί τον πυρήνα των
γεγονότων, τα διαπλέκει με άλλα πραγματικά ή φανταστικά γεγονότα με λογοτεχνικό
τρόπο
3. ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Σύντομη
έκταση. Αν έχει
παραγραφιαία μορφή, τότε συνήθως αναπτύσσεται με τον τρόπο/ μέθοδο της διαίρεσης
(κατονομάζονται οι άξονες-ζωή και έργο)
Δημιουργός
: ΟΧΙ ο ίδιος ο βιογράφος αλλά ένας άλλος. «Ο αφηγητής του βιογραφικού σημειώματος κινείται ως
ιστορικός. Κρατάει απόσταση από τα γεγονότα. Ο βιογράφος εδώ παραθέτει περισσότερα σχόλια, για να φωτίσει καλύτερα
όποιες πτυχές του βιογραφούμενου προσώπου θέλει».
Προσοχή : Καταχρηστικά στην
καθομιλουμένη και στην καθημερινή πρακτική
συνταυτίζουμε το βιογραφικό με το αυτοβιογραφικό σημείωμα που
έχουν πράγματι ομοιότητες.
|
Α. ΔΟΜΗ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟΥ ΣΗΜΕΙΩΜΑΤΟΣ
Δύο
βασικοί άξονες : η ζωή (γέννηση, καταγωγή, σπουδές,
βιοπορισμός, γνωρίσματα χαρακτήρα) και το έργο (με ποιον τομέα του
επιστητού ασχολήθηκε, με ποια θέματα, τι
μεθόδους και τι γλώσσα χρησιμοποίησε, πως συνέθεσε τα έργα /πονήματά
του, σε ποιο πνευματικό περιβάλλον δημιούργησε,
αν έκανε εκδόσεις, που και
ποιες, κ.α.) του βιογραφούμενου.
Το
διάγραμμα ενός βιογραφικού σημειώματος : α) σαφής διάκριση ΖΩΗΣ-ΕΡΓΟΥ ή β) διαπλοκή στοιχείων από τη ΖΩΗ και το
ΕΡΓΟ του βιογραφούμενου
Προσοχή :
Σε ένα βιογραφικό σημείωμα τα γεγονότα και τα σχόλια διαπλέκονται και πρέπει να τα ξεχωρίζουμε
|
Θυμίζουμε : Γεγονός συντελεσμένη πράξη, συμβάν
Σχόλιο κρίση για γεγονότα ή πράξεις
|
4. ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ ΜΕ ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Παραλλαγή της αυτοβιογραφίας
5. ΑΥΤΟΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ (CURRICULUMVITAE, CV,
ΣΥΝΗΘΕΣΤΕΡΑ ΑΠΟΚΑΛΕΊΤΑΙ «ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ»- ΒΛΕΠΕ ΟΜΩΝΥΜΕΣ ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ)
Α. ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΜΕ ΕΝΑ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
ΣΗΜΕΙΩΜΑ
O
δημιουργός του αυτοβιογραφικού σημειώματος είναι o ίδιος ο
βιογραφούμενος
|
Το σχόλιο στο αυτοβιογραφικό
σημείωμα είναι έμμεσο- λανθάνον
|
Ο αφηγητής στο αυτοβιογραφικό
σημείωμα συμμετέχει στα γεγονότα
|
Β. ΟΜΟΙΟΤΗΤΕΣ ΜΕ ΕΝΑ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
ΣΗΜΕΙΩΜΑ
Κοινοί άξονες άρθρωσης : ΖΩΗ-ΕΡΓΟ
|
Άξονας χρόνου
|
Γ. ΠΡΑΚΤΙΚΟΙ ΣΚΟΠΟΙ ΕΝΟΣ CV
H πρόσληψη σε
μια θέση εργασίας
Η
λήψη υποτροφίας
Η
εισδοχή σε έναν πανεπιστημιακό κύκλο σπουδών
Δ. ΜΙΑ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜMΑΤΙΚΗ
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΝΟΣ CV- η σειρά των δεδομένων ΔΕΝ είναι
απόλυτη
ü
Προσωπικά στοιχεία
ü
Στόχοι
ü
Εκπαίδευση
ü
Κατάρτιση- Επιμόρφωση
ü
Επαγγελματική πείρα
ü
Διακρίσεις- βραβεύσεις
ü
Ξένες γλώσσες
ü
Άλλες γνώσεις και δεξιότητες
ü
Προσωπικά ενδιαφέροντα
ü
Συστάσεις
6. ΑΠΟΜΝΗΜΟΝΕΥΜΑΤΑ
Ø
Έχουν προσωπικό
χαρακτήρα (Μακρυγιάννης, Κασομούλης)
Ø
Περιεχόμενο : πολεμικό,
νομικό, ιστορικό κ.ά.
Ø
Αφηγούνται, περιγράφουν
ή συνδυάζουν και τα δύο
Ø
Αποτελούν πηγή
(έμμεση) της ιστορίας αλλά ΔΕΝ είναι ιστορία γιατί : α) τα
απομνημονεύματα είναι μια προσωπική αφήγηση και όχι μια αντικειμενική-ιστορική
εξέταση γεγονότων β) ο απομνημονευματογράφος έχει προσωπική άρα μερική γνώση
των γεγονότων σε αντίθεση με τον ιστορικό, που έχει γενική και επιστημονική
γνώση των ιστορικών πηγών. Πρέπει ο ιστορικός να πραγματευθεί κριτικά και όχι
να δεχθεί αβασάνιστα όσα λέει ο απομνημονευματογράφος.
7. ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ
Συγγραφέας
: ο οιοσδήποτε
(Άννα Φρανκ)
Πού
απευθύνεται : στον εαυτό
του αλλά και σε μελλοντικούς αναγνώστες που θα θελήσουν να πληροφορηθούν με
ακρίβεια ώρας και ημέρας και με αυθεντικότητα σημαντικά γεγονότα
Σε
τι αναφέρεται : σε ατομικά/
προσωπικά βιώματα αλλά και σε γενικότερα προβλήματα της εποχής από την οπτική
γωνία του γράφοντος
Κύρια
γνωρίσματα :
προσωπικός- εξομολογητικός χαρακτήρας, «κάλυψη γεγονότων καθημερινών αλλά και
σημαντικών»
Εξωτερικά
γνωρίσματα : ώρα, ημερομηνία, χρονολογία, προσδιορισμοί
χρόνου και τόπου
Ύφος :
«Όταν ο συγγραφέας απευθύνεται στο εαυτό του , το ύφος του είναι οικείο,
ίσως ελλειπτικό και συνειρμικό. Όταν απευθύνεται σε
τρίτους, γίνεται πιο επίσημο και επιμελημένο».
ΔΙΑΦΟΡΑ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟΥ ΚΑΙ
ΑΠΟΜΝΗΜΟΝΕΥΜΑΤΩΝ
«Στο ημερολόγιο ο χρόνος του πομπού
είναι η ή ίδια η μέρα των γεγονότων. Αντίθετα, στα απομνημονεύματα μεσολαβεί
συνήθως μεγάλο χρονικό διάστημα ανάμεσα στα γεγονότα και την παρουσίασή τους
από το συγγραφέα- πομπό».
8. ΣΥΣΤΑΤΙΚΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ (βλέπε και ομώνυμες σημειώσεις)
Συγγραφέας : κάποιο τρίτο πρόσωπο (καθηγητής, εργοδότης,
προϊστάμενος κ.;a.)
Σκοπός
: Να βεβαιωθεί ότι το πρόσωπο στο οποίο αναφέρεται η
επιστολή « διαθέτει ή όχι τα απαραίτητα προσόντα για το σκοπό που επιδιώκει –
κατάληψη θέσης, υποτροφία κ.λ.π. »
Περιεχόμενο
(ενδεικτικό) : α) τόπος, χρόνος, τρόπος, συνθήκες
συνεργασίας Ή κατευθείαν η γενική θέση του γράφοντα β) θετικά στοιχεία-
προσόντα ή αρνητικά στοιχεία- μειονεκτήματα/ ελαττώματα του υποψηφίου (
χαρακτήρας, εργασιακές σχέσεις , επιδόσεις, εξελιξιμότητα κ.ά.) γ) «συνιστώ» ή
«δεν προτρέπω» να γίνει η πρόσληψη, να γίνει δεκτή η αίτηση κ.ά.
Ύφος
: ανάλογα με
το βαθμό οικειότητας μεταξύ αποστολέα και παραλήπτη ή γράφοντα και υποψηφίου.
Συνήθως τυπικό και επίσημο
Πώς
μπορούμε να χαρακτηρίσουμε μια συστατική επιστολή : αρνητική- ψυχρή-
ουδέτερη-συγκρατημένη- θετική- θερμή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου