Α. Στοιχεία
θεωρίας
1. Ορισμός>οριστέα
έννοια, γένος, ειδοποιός διαφορά.
2.
Παραδείγματα (ένα ή πολλά) από την καθημερινότητα, την ιστορία κ.ά.
3. Διαίρεση
α. Στη θεματική περίοδο παρουσιάζεται το διαιρούμενο
σύνολο- η διαιρετέα έννοια, η διαιρετική βάση- το κριτήριο της διαίρεσης και τα
μέρη που το αποτελούν
β. Στην ανάπτυξη της παραγράφου υπάρχουν σχόλια ή
παρέχονται πληροφορίες για κάθε μέρος του διαιρούμενου όλου χωριστά
γ. Στην κατακλείδα υπάρχει συνήθως κάποιο συμπέρασμα
4. Σύγκριση
– αντίθεση:
α. Στη θεματική περίοδο αναφέρονται τα δύο
συγκρινόμενα – αντιτιθέμενα μέρη
β. Στην ανάπτυξη της παραγράφου υπάρχουν σχόλια ή
παρέχονται πληροφορίες για κάθε αντιτιθέμενο/ συγκρινόμενο μέρος ξεχωριστά. Τα
μέρη συνδέονται με κάποια διαρθρωτική λέξη- έκφραση που να δηλώνει ΑΝΤΙΘΕΣΗ.
γ. Στην κατακλείδα υπάρχει συνήθως συμπέρασμα πάνω
στην αντίθεση – σύγκριση
5. Αναλογία:
α. Στη θεματική περίοδο υπάρχει μια μεταφορά ή μια
παρομοίωση, όπου συσχετίζονται δύο φαινόμενα, συμπεριφορές, καταστάσεις κ.ά. :
μία της γνώριμης σε όλους πραγματικότητας ή καθημερινότητας και μία που αφορά
κάποια πτυχή από το θέμα του κειμένου π.χ. ζωή – ποδόσφαιρο, ζούγκλα –
ανθρώπινη κοινωνία, ασθένεια - εγκληματικότητα
β. Η ανάπτυξη χωρίζεται σε δύο χονδρικά μέρη, που το
ένα αφορά την πραγματικότητα και το άλλο το θέμα. Λέξεις-κλειδιά> ομοιάζει,
είναι σαν, όπως…έτσι, παρομοιάζεται κ.ά.
γ. Κατακλείδα συχνά δεν υπάρχει.
6.
Αιτιολόγηση:
α. Στη θεματική περίοδο διατυπώνεται μία κρίση, θέση,
άποψη η οποία χρειάζεται οπωσδήποτε αιτιολόγηση – στήριξη. Έτσι μπορούμε να
ρωτήσουμε «γιατί» ή να εννοήσουμε «δηλαδή» αμέσως μετά τη διατύπωσή της.
β. Στην ανάπτυξη της παραγράφου, οι περίοδοι που
ακολουθούν παίρνουν το χαρακτήρα απάντησης στο προηγούμενο «γιατί», αποτελούν
τα επιχειρήματα με τα οποία αιτιολογείται – στηρίζεται η κρίση, θέση,
άποψη της Θ.Π. Η ύπαρξη τεκμηρίων δε συνιστά ανάπτυξη με αιτιολόγηση αλλά ΜΕ
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ.
γ. Στην κατακλείδα υπάρχει ΣΥΝΗΘΩΣ συμπέρασμα-επιβεβαίωση
της αρχικής τοποθέτησης
7. Αίτιο –
αποτέλεσμα:
α. Στη θεματική περίοδο καταγράφεται ένα βασικό αίτιο
ενός προβλήματος ή φαινομένου, το οποίο στην ανάπτυξη θα δημιουργήσει ένα
σύνολο αποτελεσμάτων
β. Στην ανάπτυξη της παραγράφου, καταγράφεται το
σύνολο των αποτελεσμάτων (σε παράθεση ή στη μεταξύ τους αλληλουχία). Βοηθούν
ρήματα όπως> προξενώ, προκαλώ, συμβάλλω, γεννώ κ.ά.
8.
Συνδυασμός μεθόδων- μεικτή μέθοδος> 1+ (με προσεκτική ανάγνωση όλης της παραγράφου, με επισήμανση των
διαρθρωτικών λέξεων, με νοηματική προσέγγιση)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου