Παρασκευή 23 Οκτωβρίου 2015

ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ ΚΑΙ ΣΥΝΔΕΤΙΚΕΣ ΦΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ

ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ - ΣΥΝΔΕΤΙΚΕΣ ΦΡΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ Κ.Ν.Λ.

·        Το διήγημα / ποίημα σημαδεύεται ανεξίτηλα από…
·        Το διήγημα / ποίημα αποτελεί ώριμη σύνθεση…
·        Το διήγημα / ποίημα έχει ως επίκεντρο…
·        Μια μεγάλη συμβολή του…στην ελληνική ποίηση / πεζογραφία είναι…
·        Αναδύεται από τη γραφή του…
·        Στο πλαίσιο της νεοελληνικής λογοτεχνίας ο…κατέχει βαρύνουσα / δεσπόζουσα θέση…
·        Το χ στοιχείο αποτελεί κύριο συστατικό…
·        Το έργο του Χ επισφραγίζει…
·        Το αφηγηματικό υλικό του Χ ανευρίσκεται / μορφοποιείται/ συγκροτείται από…
·        Η αφήγηση οργανώνεται γύρω από…
·        Ως προς τα αφηγηματικά χαρακτηριστικά του διηγήματος…
·        Στοιχείο που προσδίδει στο κείμενο θεατρική λειτουργία…
·        Σημείο εκκίνησης του αφηγητή / της αφήγησης…
·        Ο Χ (κυρίως ο Βιζυηνός και ο Παπαδιαμάντης) δεν αναπαριστά ήθη και έθιμα ως αυτοσκοπό…
·        Μορφή- σύμβολο αποτελεί…
·        Το χ έργο / μοτίβο / θέμα επιδέχεται πολλές ερμηνείες…
·        Μια δημοφιλής ερμηνευτική εκδοχή είναι…
·        Ο Χ αποτυπώνει με ποιητικό τρόπο… (για τους διηγηματογράφους, κυρίως τον Παπαδιαμάντη)
·        Ο Χ ανάγει το ψ σε υπέρτατο ιδανικό…
·        Η ποίηση του Χ αποπνέει…
·        Το έργο διανθίζεται από πληθώρα εκφραστικών μέσων…
·        Καθοριστικό γνώρισμα του κειμένου αποτελεί….
·        Η πρωτοπρόσωπη αφήγηση υπηρετεί άριστα…
·        Στο συγκεκριμένο τμήμα του κειμένου καταγράφονται…
·        Το χ αποτελεί προσφιλές εκφραστικό μέσο του συγγραφέα…
·        Το χ συνδέεται συνειρμικά με…

Γενικές εύχρηστες εκφράσεις>

-         Ο Χ διατυπώνει- αποτυπώνει- αρθρώνει το λογοτεχνικό- ποιητικό του ιδίωμα…
-         Χαράσσει- αφήνει το ποιητικό του αποτύπωμα…
-         Αρθρώνει τον προσωπικό του λόγο…
-         Ο Χ έχει καταξιωθεί στο λογοτεχνικό στερέωμα επειδή…
-         Εξέχουσα περίπτωση στα ελληνικά γράμματα αποτελεί…
-         Εισηγητής, γενάρχης, πατριάρχης, πυλώνας, ανανεωτής, παραδειγματική περίπτωση, θερμός υποστηρικτής….

Για το παράλληλο

Ø Η παράλληλη ανάγνωση… κατατείνει σε –οδηγεί σε- παρέχει επαρκείς πληροφορίες, ώστε να καταγραφούν σημαντικές ομοιότητες αλλά και ευδιάκριτες διαφορές
Ø Η συγκριτική μελέτη… αποδίδει σημεία σύγκλισης αλλά και απόκλισης των δύο εξεταζόμενων κειμένων.
Ø Κοινή θεματική των δύο λογοτεχνών αποτελεί…
Ø Συγκρίνοντας τα παρατιθέμενα κείμενα ως προς…, διαπιστώνεται…
Ø Προβαίνοντας σε σύγκριση…., ανακύπτουν εύλογες ομοιότητες αλλά και ορισμένες διαφορές.

**********************************************************************************************************************
Πρόλογος
Ο πολύ σύντομος πρόλογος-εισαγωγική διατύπωση είναι απαραίτητος για κάθε ερώτηση που θα κληθούμε να απαντήσουμε. Ωστόσο, πρέπει να είναι σχετικός με την ερώτηση που μας δίδεται. Επομένως, ανάλογα με τα ζητούμενα έχουμε τις εξής δυνατότητες:

Ø Αν μία ερώτηση έχει δεδομένα, π.χ. δοσμένη φράση κριτικού λογοτεχνίας, αυτά μπορούμε να τα αναπτύξουμε παραφρασμένα-συνοπτικά- εμπλουτισμένα στον πρόλογο. «Πράγματι, έχει εύστοχα χαρακτηριστεί η Κ.Δ. «ποιήτρια του αστικού τοπίου» αλλά και «ποιήτρια του καθημερινού, του φαινομενικά ασήμαντου».
Ø Στην ερώτηση που έχει σχέση με τις γραμματολογικές επιρροές (τα βιογραφικά του συγγραφέα, ρεύματα, κινήματα, μεμονωμένοι συγγραφείς που τον επηρέασαν κ.λ.π) μπορούμε να κάνουμε μια ευρύτερη αναφορά στην αξίασημασία του συγγραφέα και του έργου του. Αν μας ζητείται  επιρροή ρευμάτων, καλό θα ήταν να αναπτύξουμε, εν συντομία, κάποια κύρια χαρακτηριστικά των ρευμάτων, π.χ. του ρομαντισμού, που επηρέασαν το συγγραφέα. Αν είναι ερώτηση βιογραφικού περιεχομένου, δόκιμο είναι να αναφερθούμε γενικότερα στην επίδραση βιογραφικών στοιχείων στο έργο του.
Ø Στις ερωτήσεις που έχουν σχέση με τεχνικές και εκφραστικά μέσα, μπορούμε να αναφερθούμε στη σημασία τους στο συγκεκριμένο έργο (γενική αναφορά) ή στην ικανότητα του συγγραφέα να τις χρησιμοποιεί ή στο πώς οι συγκεκριμένες τεχνικές κάνουν το συγγραφέα να ξεχωρίζει. Π.χ. Στο έργο του Γεώργιου Βιζυηνού «Το αμάρτημα της μητρός μου» γίνεται εκτενής χρήση αναχρονιών, οι οποίες διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στη γενικότερη οικονομία του έργου. Ειδικότερα, συναντώνται πολλές αναδρομές που είναι ιδιαίτερα αγαπητές στο συγγραφέα».
Ø Στις ερωτήσεις σχολιασμού χωρίου καλό θα ήταν ΠΟΛΥ ΣΥΝΟΠΤΙΚΑ να αναφερθούμε στην αξία/σημασία του έργου του και πώς αυτή αντανακλάται στο συγκεκριμένο χωρίο> «Μέγας ψυχογράφος, ευρωπαϊκού, διαμετρήματος, ο Β. επικυρώνει περίτρανα τους παραπάνω χαρακτηρισμούς στο χωρίο αυτό». Αν μας ζητείται συγκεκριμένος άξονας ανάλυσης, π.χ. χωρίο που δείχνει την αγάπη του Σολωμού για την πατρίδα, κάνουμε αναφορά στη σημασία του συγκεκριμένου άξονα για το έργο του ή  χρησιμοποιούμε βιογραφικά (ή γενικότερα γραμματολογικά) στοιχεία του συγγραφέα.
Ø Στο παράλληλο μπορούμε να γράψουμε γενικότερα για κοινές επιδράσεις των λογοτεχνών ή για κοινές αναγωγές ή ευρύτερα σημεία σύγκλισης και συνάφειας. Π.χ. ανάμεσα στη Δημουλά και τον Καβάφη είναι θεμιτό να ξεκινήσουμε με μία αναφορά στην επίδραση του Καβάφη στην ποιήτρια (πεζολογικό ύφος, συγκρατημένη συναισθηματική έκφραση κ.λ.π.). Προσοχή: κάνουμε μια γενική επισκόπηση, δεν αναλύουμε τα ζητούμενα στον πρόλογο.

ΤΚ ΚΑΙ ΚΚ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου