KINΗΜΑΤΑ ΜΟΝΤΕΡΝΩΝ ΠΟΙΗΤΩΝ ΠΟΥ
ΕΞΕΤΑΣΑΜΕ>
-
Καβάφης> Δεν ανήκει σε κανένα κίνημα.
Επηρεάζεται όμως, μεταξύ άλλων, από> Ρομαντισμό
(δραματικότητα, θεατρικότητα, αντιθέσεις, τραγικότητα), Ρεαλισμό (ιστορικά πρόσωπα και γεγονότα, ιστορική αλήθεια,
ειλικρίνεια και κριτικό πνεύμα) και Συμβολισμό
(λέξεις-σύμβολα, με πολυσημία, όπως η Ιθάκη, χαμηλός τόνος, μία αίσθηση
μυστηρίου και κρυπτικότητας, ελαφρά απαισιοδοξία) κ.ά.
-
Ελύτης> Ούτε αυτός ανήκει κατά απόλυτο
τρόπο σε ένα κίνημα. Ισχυρότερη επιρροή> Υπερρεαλισμός (Σουρρεαλισμός)> αισιοδοξία, ερωτισμός, ευρεία
χρήση μεταφορών, εικονοποιία, εικαστικότητα, πρωτότυποι έως και απρόσμενοι
συνδυασμοί λέξεων, φαντασία, προσωποποίηση αψύχων, δημιουργία ενός ‘άλλου
κόσμου’, πέρα από την κοινή λογική κ.ά.
-
Σεφέρης> ομοίως. Πέραν της επίδρασης του Υπερρεαλισμού (όπως στον Ελύτη, αλλά
όχι με τόση αισιοδοξία), έντονη είναι και η επιρροή του Συμβολισμού (περίπου όπως στον Καβάφη, λέξεις-σύμβολα, με
πολυσημία, χαμηλός τόνος, μία αίσθηση μυστηρίου και
κρυπτικότητας, ελαφρά απαισιοδοξία).
-
Καββαδίας> καμία ένταξη, όπως όλοι οι
παραπάνω, σε συγκεκριμένο κίνημα. Εμφανής η επιρροή του Συμβολισμού (βλέπε παραπάνω), σε συνδυασμό με ρεαλιστικά στοιχεία (πραγματικά τοπωνύμια, ρεαλιστική απεικόνιση
τρόπου ζωής ναυτικών, αληθινή ναυτική ορολογία+ προσωπικά βιώματα, ωμή
ειλικρίνεια κ.ά.) .
-
Τέλος,
στη Δημουλά, που ούτε κι αυτή
εντάσσεται αποκλειστικά σε κάποιο κίνημα, εντοπίζουμε ορισμένα στοιχεία Υπερρεαλισμού (π.χ. ασύμβατα ζεύγη
λέξεων, προσωποποίηση αψύχων), Συμβολισμού
(π.χ. λέξεις= πολύσημα σύμβολα, χαμηλοί τόνοι, κρυπτικότητα, εσωστρέφεια), αλλά
και Ρεαλισμού (π.χ. αληθινές
τοποθεσίες, στοιχεία ιστορικών περιόδων, ειλικρίνεια, κριτική στάση).
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου