Τετάρτη 27 Ιανουαρίου 2016

ΠΡΟΤΥΠΑ-ΕΙΔΩΛΑ,ΥΛΙΚΟ

ΠΡΟΤΥΠΑ-ΕΙΔΩΛΑ

Πηγές άντλησης προτύπων 

Ø  Οικογενειακό περιβάλλον.
Ø  Σχολείο.
Ø  Μέσα μαζικής ενημέρωσης.
Ø  Κοινωνικό περιβάλλον.
Ø  Πνευματικοί άνθρωποι.
Ø  Πολιτικοί και θρησκευτικοί ηγέτες.

Θετικά πρότυπα

Ø  Πνευματικοί άνθρωποι.
Ø  Επιστήμονες.
Ø  Πολιτικοί με ήθος.
Ø  Ασυμβίβαστοι, αγωνιστές.
Ø  Αλτρουιστές, φιλάνθρωποι.
Ø  Θρησκευτικοί ηγέτες.

Αξία προτύπων

Ø  Προσανατολίζουν, καθοδηγούν, αποτελούν σημείο αναφοράς.
Ø  Προβάλλουν αρχές, αξίες και ιδανικά για τα οποία ο άνθρωπος αξίζει να αγωνίζεται.
Ø  Διευρύνουν το πνεύμα και οξύνουν την κριτική σκέψη.
Ø  Συμβάλλουν στην ομαλή κοινωνικοποίηση και εξασφαλίζουν κοινωνική συνοχή.
Ø  Ενισχύουν τη δημοκρατία, προασπίζουν τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Ø  Μάχονται για την επίλυση παγκοσμίων προβλημάτων ( οικολογικό, τρομοκρατία )

 Αρνητικά πρότυπα

Ø  Εγωιστές, ατομιστές.
Ø  Τυχοδιώκτες πολιτικοί.
Ø  Ο οικονομικά επιτυχημένος άνθρωπος, ο υπερκαταναλωτής.
Ø  Επιστήμονες που αδιαφορούν για τις ανθρωπιστικές αξίες.
Ø  Πρότυτα εξωτερικής ομορφιάς.
Ø  Φανατικοί, φορείς θρησκευτικής μισαλλοδοξίας.
Ø  Καλλιτεχνικοί «αστέρες»
Ø  Διανοούμενοι ('ψευτοκουλτουριάρηδες') που αδιαφορούν για το συνάνθρωπο και αγνοούν την κοινωνική τους αποστολή.

Ρόλος αρνητικών προτύπων

Ø  Οδηγούν στον καταναλωτισμό και τον υλισμό.
Ø  Αποπροσανατολίζουν τους νέους.
Ø  Επιφέρουν πολιτιστική αποτελμάτωση.
Ø  Ενισχύουν τα φαινόμενα κοινωνικής παθογένειας.
Ø  Δημιουργούν τάσεις έπαρσης και αλαζονείας.
Ø  Προωθούν το μιμητισμό.
Ø  Η δυσχερής συνύπαρξη των ατόμων και η ανταγωνιστική διάθεση επιφέρουν αδυναμία διαμόρφωσης υγιούς κοινωνικής συνείδησης.

                                                         ΠΡΟΤΥΠΑ - ΕΙΔΩΛΑ
<< Ο ανώτερος άνθρωπος αποζητά
το καλύτερο στον εαυτό του,
ο κατώτερος στους άλλους>>
Κομφούκιος

Η υιοθέτηση, κυρίως από τους νέους, της συμπεριφοράς κάποιων επώνυμων, δημοφιλών προσώπων είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο που παρατηρείται σε κάθε κοινωνία και εποχή. Αυτή η τάση αντανακλάται στην ενδυμασία, στην έκφραση, στις συνήθειες και γενικά στον τρόπο ζωής.

Μίμηση/μιμητισμός: Η τάση ορισμένων ανθρώπων να μιμούνται τους άλλους, να αντιγράφουν τρόπους συμπεριφοράς, ντυσίματος κ.λ.π. Τη μιμητική τάση είχε χαρακτηρίσει ο Αριστοτέλης σαν  γενικά ανθρώπινη. Για αυτόν ο άνθρωπος είναι ζώον μιμητικόν. Τη μεγάλη σημασία της μίμησης για τη διάδοση συνηθειών , ιδεών και τρόπων ζωής τόνισε ο Τάρντ. Όλα διαδίδονται και γενικεύονται μέσα σε μια κοινωνία χάρη στη μίμηση του ενός από τον άλλο.  Τέλος, και η παιδαγωγική επισημαίνει την αξία της μίμησης. Γίνεται λόγος για την νόμο της μίμησης, καθώς και για τη μίμηση του παραδείγματος που δίνουν οι άνθρωποι, οι οποίοι ενσαρκώνουν κάποιο ιδανικό και το έχουν  πραγματοποιήσει στον τελειότερο βαθμό.

Πρότυπο= μια διακεκριμένη, συνήθως,  προσωπικότητα, εγνωσμένης αξίας, με ποικιλώνυμο έργο (πνευματικό, κοινωνικό, επιστημονικό κ.α.) που είναι και φορέας ανθρωπιστικών αξιών και στοχεύει,, στο μέτρο του δυνατό,  στη σύμπλευση λόγου  και πράξης.
Πρότυπο μπορεί να θεωρηθεί ένας επιστήμονας, ένας καλλιτέχνης ένας κοινωνικός αγωνιστής, μια πολιτικοποιημένη προσωπικότητα, ένας πνευματικός άνθρωπος.  κ.α. Το ρόλο του προτύπου μπορεί να υπηρετήσει , επίσης, ο γονιός, ο εκπαιδευτικός, ένα άτομο μεγαλύτερης ηλικίας, γενικά, που να εμφυσά σεβασμό. Το πρότυπο εμπνέει έναν καλώς νοούμενο μιμητισμό. 
Διευρύνοντας την έννοια του προτύπου, θα λέγαμε ότι ως πρότυπο μπορούν να νοηθούν και συμπεριφορές, ένας συγκεκριμένος τρόπος ζωής, μια βιοθεωρία, μια κοσμοθεωρία, μια ιδεολογία κ.α.

Είδωλο= μια συνήθως προ-κατασκευασμένη προσωπικότητα από τη βιομηχανία του θεάματος ως προϊόν προς πώληση. Ανήκει τις περισσότερες φορές στο καλλιτεχνικό ή αθλητικό στερέωμα εκπροσωπώντας αντίστοιχα την εμπορευματοποιημένη τέχνη και τον πρωταθλητισμό. Ασκεί γοητεία μέσω της συνθετικής εικόνας του-ης (image) στους θαυμαστές του-ης. Η εικόνα αυτή συγκροτείται από επιμελημένη ή ακραία εμφάνιση σύμφωνα με τις επιταγές της μόδας και συνοδεύεται συνήθως από χαρακτηριολογικά γνωρίσματα που παραπέμπουν σε ακραία ή παραβατική συμπεριφορά (αλκοόλ, βία, παραβίαση νόμων, ναρκωτικά, πολυγαμία, ακριβά γούστα κ.α.)
Το είδωλο «λατρεύεται». Εμπνέει δούλωση της προσωπικότητας. Προξενεί μη υγιή μιμητισμό.

Ένα είδωλο μπορεί να παράσχει και θετικά ερεθίσματα (π.χ. ένας αθλητής-πρωταθλητής που διαπρέπει στο χώρο του μπορεί να «διδάξει» πείσμα, αποφασιστικότητα, τεχνική κ.α.
 Ο Μπρεχτ έλεγε «αλίμονο στις κοινωνίες που χρειάζονται ήρωες»
Ένα πρότυπο, όταν το εγκολπώσει για εμπορικούς-διαφημιστικούς ή ιδεολογικούς λόγους η βιομηχανία κατασκευής ειδώλων/βιομηχανία του θεάματος -που ουσιαστικά υπηρετεί την κυρίαρχη ιδεολογία-, μπορεί να καταντήσει είδωλο στη συνείδηση του κοινού (π.χ. Τζιμ Μόρρισον, Τσε Γκεβάρα), χάνοντας την αληθινή του ουσία και μπαίνοντας στη σφαίρα της μυθοπλασίας. Γίνεται αφίσα, μπλουζάκι, προϊόν και κοινόχρηστο όνομα (household name). Καθίσταται πλέον ακίνδυνο για το κατεστημένο, την καθεστηκυία τάξη πραγμάτων.

Στη σύγχρονη εποχή του «θάμβους και της παράκρουσης» τα πρότυπα έχουν υποκατασταθεί από τα είδωλα. Γενικά, ένα κίβδηλο πρότυπο ταυτίζεται με το είδωλο




Διαφέρει το πρότυπο από το ιδανικό. Το ιδανικό είναι η ανώτερη και πιο τέλεια μορφή του προτύπου. Το πρότυπο είναι υπαρκτό, ενώ το ιδανικό η τέλεια και νοητή εκείνη κατάσταση, που πάντα επιδιώκουμε, χωρίς να είναι βέβαιο ότι θα την πλησιάσουμε.
Το πρότυπο διαφέρει και από το είδωλο. Το πρότυπο καθιερώνεται από την ανθρώπινη νόηση και δεν πέφτει, ενώ το είδωλο καθιερώνεται από το συναίσθημα, έχει προσωρινή γοητεία και γρήγορα πέφτει με την ίδια ευκολία που ανυψώνεται.
           
Τα πρότυπα των νέων
       Στις ταχέως μεταβαλλόμενες κοινωνίες τα πρότυπα  των νέων δεν αντλούνται συνήθως από το οικογενειακό ή σχολικό περιβάλλον. Σε μια έρευνα που διεξήχθη σε επτά ευρωπαϊκές χώρες διαπιστώθηκε ότι το 75% των νέων επιλέγουν ως πρότυπο συμπεριφοράς κάποιο υπαρκτό μεν, αλλά μακρινό, μη συγγενικό πρόσωπο.  Οι δεξαμενές άντλησης προτύπων είναι συνήθως οι ακόλουθες:

α. Αθλητικά πρότυπα-είδωλα: Αθλητές με υψηλές επιδόσεις, που θεωρούνται «αυθεντίες», γοητεύουν τους νέους και α­ποτελούν γι' αυτούς τους ζωντανούς ήρωες. Οι αθλητές αυτοί εκφρά­ζουν τα όνειρα των νέων για κοινωνική ανάδειξη, γιατί στα πρόσωπά τους βλέπουν τον εύκολο πλουτισμό και τον πετυχημένο άνθρωπο.
β. Καλλιτεχνικά πρότυπα: Στο χώρο της τέχνης, του θεάτρου, της μουσικής, του κινηματογράφου και του χορού, υπάρχουν άτομα που θεωρούνται ινδάλματα, κυρίως από τους νέους. Τα άτομα αυτά ασκούν τεράστια επίδραση στους νέους, αφού εξασφαλίζουν δόξα, κύρος, επωνυμία και υψηλές οικονομικές απολαβές δίχως απαραιτήτως να παράγουν κοινωνικό ή πολιτιστικό έργο ουσίας.
γ. Πολιτικά πρότυπα: Πολλοί πολιτικοί ηγέτες συγκινούν τους νέους, με την ευγλωττία τους, τη δημαγωγία τους, την πειθώ τους αλλά και το ψέμα τους. Οι πολιτικοί συναρπάζουν κυρίως τους άπειρους νέους, ασκούν τεράστια επίδραση επάνω τους και ενσταλάζουν στην ψυχή τους το φανατισμό, πράγμα που εμποδίζει την ήρεμη και αντικειμενική σκέψη, αφού η δική τους βούληση είναι αλλοτριωμένη από τη βούληση του πολιτικού ηγέτη.
Τα πρότυπα στην πολιτική δεν είναι μόνο πρόσωπα:  μπορεί να είναι ιδέες, ιδεολο­γίες και πολιτικά συστήματα, τα οποία δηλητηριάζουν τη συμπεριφορά των ατόμων και έχουν καταστρεπτικές συνέπειες για το κοινωνικό σύνολο.
δ. Πρότυπα του υποκόσμου: Η βία και εγκληματικότητα στη σύγχρο­νη κοινωνία επηρεάζει πολλούς ανώριμους νέους. Άτομα του υποκό­σμου συχνά γοητεύουν ορισμένους άπειρους νέους και γίνονται ήρωές τους. Ηρωοποιούνται αδίστακτοι τύποι, που με το έγκλημα αποκτούν πλούτο και γεύονται τις υλικές απολαύσεις της ζωής. Έτσι οι νέοι εξα­ντλούν το δυναμισμό τους στην τυφλή μίμηση αυτών των προτύπων, χάνοντας πολύτιμο χρόνο. Η μίμησή τους οπωσδήποτε έχει καταστρε­πτικές συνέπειες για τα άτομα και την κοινωνία.


Λόγοι που οδηγούν τους νέους στη μίμηση
Οι λόγοι είναι πολλοί και ποικίλλουν ανάλογα με το χαρακτήρα, το κοινωνι­κό και πολιτιστικό περιβάλλον των νέων, καθώς και το κλίμα της εποχής στην ο­ποία ζουν. Επισημαίνουμε τους κυριότερους από αυτούς:

Η τάση των νέων να συγχρονιστούν με τους συνανθρώπους τους και να βρουν έναν τρόπο επικοινωνίας. Αναζητώντας ένα σημείο αναφοράς, ακολουθούν κάποιο πρότυπο.
- Η ξενομανία και η οικονομική προπαγάνδα, που προωθούνται κυρίως μέ­σω της   διαφήμισης.
- Η χαμηλή στάθμη παιδείας, που δεν μπορεί να δημιουργήσει αντιστάσεις στην  οποιαδήποτε προβολή προτύπων και νεκρώνει την κρίση και την αντίληψη.
- Η αβεβαιότητα και τα διάφορα συμπλέγματα. Πολλοί νέοι, επειδή νιώ­θουν ανασφαλείς και αδυνατούν να πετύχουν την ένταξή τους στην κοινωνία, προσπαθούν, μέσω της μίμησης, να πετύχουν την κοινωνική αποδοχή τους.
- Η επιδειξιομανία η ματαιοδοξία και ο νεοπλουτισμός. Πολλοί νέοι επι­διώκουν τον εντυπωσιασμό με την άκριτη μίμηση ξένων τρόπων συμπεριφοράς ή με τη γρήγορη προσαρμογή σε ό,τι προβάλλει η μόδα.
-   Επίσης, οι νέοι, με την αποδοχή ξένων, ιδίως, συνηθειών, νομίζουν ότι εναντιώνονται στο κατεστημένο. Ακόμη, η ανάγκη τους να βρουν ερείσματα σε μια εποχή, στην οποία επικρατεί ιδεολογική σύγχυση και καταλυτική αμφισβήτη­ση, οδηγεί στην υιοθέτηση οποιουδήποτε στοιχείου, αρκεί αυτό να υπόσχεται κά­τι καινούριο και διαφορετικό από τα υπάρχοντα.
Η έλλειψη πνευματικών ενδιαφερόντων και η κρίση της ανθρωπιστικής παιδείας οξύνεται από τον καταιγισμό των διαφημίσεων  και ωθεί στην υιοθέτηση καταναλωτικών προτύπων ευτυχίας και επιτυχίας. 

Α. Θετικές επιδράσεις

Η δημιουργική και κατόπιν κρίσεως υιοθέτηση προτύπων λειτουργεί ευεργετικά τόσο για το άτομο όσο και για την κοινωνία.

 Για το άτομο
* Ενεργοποιεί το άτομο, γιατί με αυτόν τον τρόπο θέτει στόχους και προσπαθεί να τους υλοποιή­σει. Με την παραδειγματική μίμηση αξιοποιεί τις κλίσεις και τις δυνατότητές του, δραστηριοποιείται και αποφεύγει την παθητικότητα.
* Πετυχαίνεται η πνευματική ανάπτυξη, γιατί το άτομο οξύνει την κρίση.  διευρύνει τη φαντασία του, οδηγείται στην αυτογνωσία, προσπαθεί να αποβάλλει τις προλήψεις και τις δεισιδαιμονίες. Η πνευματική αναβάθμιση και ωρίμαση του ατόμου πετυχαίνεται, γιατί, πριν μιμηθεί, είναι υποχρεωμένο να κρίνει, να συγκρί­νει και ύστερα να επιλέγει.
      * Υιοθετεί νέους τρόπους συμπεριφοράς, που ενδεχομένως είναι καλύτεροι από τους δικούς του.
* Απαλλάσσεται από τα συμπλέγματα κατωτερότητας, αποκτά αυτοπε­ποίθηση, αποβάλλει την εσωστρέφεια και γίνεται αισιόδοξο και αγωνιστικό.
     
* Είναι φυσικό πως με την απόκτηση των πιο πάνω αρετών το άτομο ολοκλη­ρώνει την προσωπικότητά του.


Για την κοινωνία
      * Αντιμετωπίζονται ευκολότερα τα προβλήματα που μαστίζουν την κοινωνία, όπως είναι τα ναρκωτικά, η τρομοκρατία, η ανεργία, η εγκληματικότητα και άλλα παρόμοια.
      * Βελτιώνονται οι πολιτικοί θεσμοί, ενισχύεται η δημοκρατία και επικρατεί κοινωνική δικαιοσύνη.
* Η υιοθέτηση της άποψης πως οι πολιτισμοί είναι συμπληρωματικοί (ότι, δηλαδή, κάθε πολιτισμός ολοκληρώνεται, όταν βρίσκεται σε συνεχή διάλογο με άλλους πολιτισμούς, αντλεί αλλά προσφέρει πολιτιστικά στοιχεία) βοηθά τις κοινωνίες να μετριάσουν τον ακραίο εθνικισμό και το ρατσισμό και οδηγεί στην προσέγγισή τους και στην αγαστή συνεργασία για την επίλυση των κοινών προ­βλημάτων, όπως είναι το οικολογικό, το πρόβλημα της ειρήνης κ.α.

Β. Αρνητικές επιδράσεις

Όταν η μίμηση είναι δουλική, άκριτη και «τυραννική», τότε κυοφορεί κινδύνους τόσο για το άτομο όσο και για την κοι­νωνία. Ειδικότερα:

Για το άτομο
*  Νεκρώνει τη κρίση και τη φαντασία, περιορίζει τη δυνατότητα σφαιρικής θέασης των γεγονότων και καταστάσεων, αδρανοποιεί πνευματικά το άτομο και το μεταβάλλει σε άβουλο ον.
* Καταστρέφει την αυτοπεποίθηση, περιορίζει τη δυνατότητα λήψης πρωτο­βουλιών, εξαφανίζει την ευρηματικότητα, αδρανοποιεί το άτομο και αχρηστεύ­ει τις δυνατότητές του.
     * Παρεμπoδίζει την ελεύθερη διαμόρφωση της αισθητικής του, γιατί ακο­λουθεί τυφλά τα ξένα πρότυπα, τη «γραμμή» των ξένων αισθητικών αντιλήψεων ή των οίκων μόδας. Το άτομο μαζοποιείται, ετεροκαθορίζεται και χειραγω­γείται.
* Ελλοχεύει ο κίνδυνος να δημιουργηθεί άγχος, ανησυχία και απογοήτευση στο άτομο. Όσο πιο πολλές και πιο μεγάλες οι διαφορές  και αποκλίσεις – πραγματικές ή υποκειμενικές – εντοπίζονται ανάμεσα στην κυρίαρχη στερεοτυπική εικόνα  και στο άτομο, τόσο πιο ισχυρή είναι και η «τυραννία»  που επιβάλλεται.
* Επιτείνει την αλλoτρίωση της γλώσσας και στον εκβαρβαρισμό της. Η ξενομανία οδηγεί στην υιοθέτηση πολλών ξένων γλωσσι­κών στοιχείων, με αποτέλεσμα να μη βιώνεται το εννοιολογικό περιεχόμενο των λέξεων και η γλώσσα πολλών ατόμων να καταντά «παραγλώσσα».
* Τα άτομα, επιδιδόμενα στη μίμηση, διαμορφώνουν νοοτροπία καταναλωτισμού και υλικού ευδαιμονισμού, με αποτέλεσμα να αποφεύγουν τη συμμετοχή τους στο κοινωνικό και πολιτικό γίγνεσθαι.
* Είναι φυσικό πως τα άτομα που ακολουθούν τυφλά και μιμούνται άκριτα ό,τι τους «σερβίρεται» δεν μπορούν να ολοκληρώσουν την προσωπικότητά τους.



Για την κοινωνία
* Συμμετέχει στην έξαρση βίας και εγκληματικότητας και άλλων φαινομέ­νων κοινωνικής παθογένειας, αφού ηρωοποιούνται αρνητικά πρότυπα.
* Eπέρχεται πολιτιστική υποτέλεια και υποταγή. Τα άτομα τροφοδοτούνται με προϊόντα τοπικής και ξένης υποκουλτούρας (χαμηλής αισθητικής ποιότητας πολιτιστική παραγωγής) και απομακρύνονται από την παράδοσή τους, που αποτε­λεί την ψυχική τους έκφραση, την έκφραση της κοινωνίας τους. Η κατάσταση αυ­τή σε συνδυασμό και με την αλλοίωση της γλώσσας, των ηθών και των εθίμων εί­ναι δυνατόν να οδηγήσει στην απώλεια της πολιτιστικής ταυτότητας ενός λαού και στη διακύβευση της ιδιαιτερότητας και της αυθυπαρξίας του.
* Ιδιαίτερα μεγάλους κίνδυνους εγκυμονεί για τις μικρές κοινωνίες, γιατί είναι δυνατόν να αφομοιωθούν από μεγαλύτερες, αν τα μέλη τους υιοθετούν άκριτα ξένα πολιτιστικά στοιχεία.


Προτάσεις

 Καίριος θεωρείται ο ρόλος της οικογένειας, αφού διαμορφώνει σε μεγάλο ποσοστό την προσωπικότητα του νεαρού ατόμου και παρέχει τα πρώτα πρότυπα ζωής. 
●   Το άτομο να επιλέγει τα σωστά πρότυπα, αξιοποιώντας την  κριτική του 
      σκέψη.
● Σημαντική θεωρείται η συμβολή των πνευματικών ανθρώπων, οι οποίοι οφείλουν να  κατευθύνουν τους νέους σε ενδεδειγμένα πρότυπα  αλλά και οι ίδιοι να αποτελέσουν τέτοια πρότυπα.
●  Ανάπτυξη και αναβάθμιση της παιδείας, ώστε οι νέοι να οπλιστούν με οξεία κρίση και αντίληψη, ικανή να διακρίνει τα θετικά από τα αρνητικά πρότυπα.
Ορθή λειτουργία των ΜΜΕ με την προβολή και ανάδειξη θετικών προτύπων.
Προσωπική ευθύνη του ατόμου, το οποίο, προσλαμβάνοντας τα μηνύματα από τους παραπάνω φορείς αγωγής και κοινωνικοποίησης, αναπτύσσει την προσωπικότητα του και κρίνει, απορρίπτει ή τροποποιεί τα προβαλλόμενα πρότυπα.

 Τότε δεν μιλάμε πλέον για μιμητισμό αλλά για παραδειγματισμό, ο οποίος δεν ισοπεδώνει πλέον αλλά εξυψώνει το άτομο και  συμβάλει στην κοινωνική πρόοδο και ευημερία.


σχετικό  λεξιλόγιο

Ρήματα /φράσεις : αναδεικνύονται, αναζητούνται, αναπαράγουν, αντικατοπτρί­ζουν, ανταποκρίνονται, αποπροσανατολίζουν, γκρεμίζονται, διαμορφώνονται, διαπνέομαι,  διαφεύγω από την ανωνυμία, διαμορφώνω την προσωπικότητα μου, διδάσκουν, διεγείρουν, δημιουργούνται, εμπνέουν, εμφορούμαι, ενδυναμώνουν, ενεργοποιούν, ενισχύουν, εντυπωσιάζομαι από τη δόξα, εξαίρο­νται, επηρεάζουν, επιβάλλονται, εμφανίζονται, επικρατούν, επιφέρουν, εμπνέω ιδανικά και αξίες,  ηθικοποιούν, ηρωοποιούμαι, ισχυροποιούν, ικανοποιώ την έμφυτη ορμή μου για αναγνώριση, καθοδηγούν, καταρρέουν, κατασκευάζονται, κυριαρχούν, λειτουργούν,
οδηγούν, παραδειγματίζουν, παρασύρουν, ποδηγετούν, προβάλλουν, πυροδοτούν , προκαλούν , προβάλλονται από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης,  φανατισμό, συγκλονίζουν, συνεγείρουν, συμβάλλουν, συντείνουν, συντε­λούν,  συντρίβονται, υιοθετούνται.


Ουσιαστικά: αλλοτρίωση, αναγνωρισμένη προσωπικότητα, ανωριμότητα, αυθεντία, αποδοχή, απόρριψη, αυθεντία, αφομοίωση,
διαφοροποίηση, είδωλο, ειδωλοποίηση, εκκεντρικότητα, εξάρτηση, εξιδανί­κευση, επανάσταση, θαυμασμός, ηθικά πρόσωπα, ιδανικό, κενοδοξία, λατρεία,
μαζοποίηση, δουλική μίμηση, μιμητισμός, μόδα, μοντέλο, μοντερνι­σμός,
ξενομανία, προβολή, προσωπολατρία, παράδειγμα προς μίμηση
συρμός, ταύτιση, ταυτότητα.

επίθετα :υιοθέτηση, υπόδειγμα,  χειραγώγηση, ανυπόληπτα , αποπροσανατολιστικά, ασήμα­ντα, δημοφιλή ,εκκεντρικά , επιλήψιμα, επιρρεπής, επουσιώ­δη , ευεπηρέαστος, ευτελή, θετικά, ιδεώδη, ιδανικά, καταξιωμένος , κατασκευασμένα , κίβδηλα, λαθεμένα ,
μικροπρεπή, νέα , ξενικά,  ξενότροπα, ξενόφερτα , ορθά, πλαστά,
υγιή, υποδειγματικά , υψηλά , χαρισματικός, ψευδή.
                                                                  ΤΚ,ΓΠ,ΚΚ


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου