Παρασκευή, 17 Φεβρουαρίου 2017

ΜΜΕ, ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑ


ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΗ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑ



ü    Ενδεικτικός ορισμός : Δημοσιογραφική δεοντολογία ονομάζεται το σύνολο των κανόνων που ρυθμίζουν τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να συμπεριφέρεται ένας δημοσιογράφος καθώς και οι μέθοδοι - πρακτικές που επιτρέπονται κατά την άσκηση του επαγγελματικού του καθήκοντος. Η δεοντολογία είναι η υπόδειξη των δεόντων, δηλαδή αυτών που πρέπει να γίνονται. Σε ορισμένους κλάδους η παραβίαση της δεοντολογίας επιφέρει την επιβολή ποινών από τα αρμόδια όργανα. Η δεοντολογία έχει  ηθικά δεσμευτικό χαρακτήρα.


ü    Βασικές αρχές της δημοσιογραφικής δεοντολογίας


Ø   Αντικειμενικός έλεγχος και άσκηση τεκμηριωμένης κριτικής στους φορείς εξουσίας. Αποκάλυψη φαινομένων κατάχρησης της εξουσίας, δημαγωγίας και λαϊκισμού.

Ø   Υπεύθυνη άσκηση των επαγγελματικών τους καθηκόντων με γνώμονα το κοινό καλό και με σεβασμό στις αξίες και τους θεσμούς.

Ø   Αποκάλυψη κάθε μορφής κοινωνικής αδικίας, χωρίς όμως να διογκώνονται τα κοινωνικά προβλήματα.

Ø   Ο δημοσιογράφος επιτελεί λειτούργημα, επομένως οφείλει να είναι αδέκαστος και να μην κινείται από ιδιοτελή κριτήρια.

Ø   Ο δημοσιογράφος οφείλει να προασπίζεται τις αξίες της Αλήθειας, της Δικαιοσύνης και της Δημοκρατίας, προβάλλοντας με παρρησία τη γνώμη του, έναντι οποιουδήποτε προσωπικού κόστους.

Ø   Τήρηση ίσων αποστάσεων μεταξύ των εμπλεκομένων σε ένα θέμα.

Ø   Ο δημοσιογράφος έχει την υποχρέωση να αποφεύγει την παραπληροφόρηση, μεριμνώντας για τη διασταύρωση των πηγών του και την επαλήθευση των πληροφοριών του.

Ø   Σεβασμός της ιδιωτικής ζωής και της αξιοπρέπειας του ανθρώπου. Ο ασκών το λειτούργημα της ενημέρωσης της κοινής γνώμης πρέπει να αποφεύγει τη δυσφήμηση και τη σπίλωση της προσωπικής ζωής, προκειμένου να αυξηθεί η θεαματικότητα / ακροαματικότητα. Επιπρόσθετα, ο δημοσιογράφος οφείλει να συμπαραστέκεται στον πόνο και τις δυστυχίες των ανθρώπων κι όχι να τις εκμεταλλεύεται στο βωμό της σκοπιμότητας.

Ø   Καλλιέργεια στο κοινό της κριτικής προσέγγισης της πραγματικότητας.

Ø   Συναίσθηση του παιδαγωγικού τους ρόλου, λόγω της δύναμης των ΜΜΕ στην κοινωνία. Επιμέλεια της γλώσσας τους, γιατί αποτελούν πρότυπα για μεγάλο μέρος του κοινού.

Ø   Επαρκής κατάρτιση στα αντικείμενα που καλύπτουν.

Ø   Δημιουργία προϋποθέσεων για τη δημοκρατική και ελεύθερη λειτουργία των ΜΜΕ. Συνεχής επικοινωνία του δημοσιογράφου με το κοινό, οργάνωση συζητήσεων με συμμετοχή εκπροσώπων όλων των πολιτικών και κοινωνικών ομάδων, πολυφωνία.

Ø   Συνειδητοποίηση ότι δεν υποκαθιστούν τους νόμους και τους θεσμούς της Πολιτείας, αλλά ότι έχουν καθήκον να εργάζονται για την περιφρούρησή τους, επισημαίνοντας τα «κακώς κείμενα».


v  Για την εφαρμογή του κώδικα δημοσιογραφικής δεοντολογίας πρέπει να κινητοποιηθούν και να συνεργαστούν :

·              Οι ίδιοι οι δημοσιογράφοι και τα όργανά τους (ΕΣΗΕΑ)

·              Οι επιχειρήσεις ενημέρωσης (ιδιοκτήτες των ΜΜΕ), με ανάληψη των ευθυνών τους απέναντι στην κοινή γνώμη, με δίκαιη αντιμετώπιση των δημοσιογράφων όχι ως αναλώσιμο είδος, με επανεκτίμηση του τρόπου λειτουργίας τους (των ΜΜΕ)– όχι θυσία της αντικειμενικότητας και της αμεροληψίας στο βωμό της σκοπιμότητας.

·              Η Πολιτεία: διασφάλιση των εργασιακών σχέσεων των δημοσιογράφων, λήψη μέτρων για την καταπολέμηση των διαπλεκόμενων συμφερόντων, επιδίωξη πολυφωνίας μέσα από τα ΜΜΕ, επιβολή κυρώσεων σε περιπτώσεις παραβίασης των ατομικών δικαιωμάτων των πολιτών.

·              Το ΕΣΡ

·              Οι πολίτες: καλλιέργεια κριτικής σκέψης και πολιτικής συνείδησης.

TK-KK

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου