Σάββατο 12 Σεπτεμβρίου 2015

ΜΥΚΗΝΕΣ...ΠΑΛΙ

ΜΑ, ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ, ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΙ ΟΙ ΜΥΚΗΝΑΙΟΙ;;;
15 BAΣΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ
ΚΑΙ ΟΡΙΣΜΕΝΕΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ
1.      ΜΥΚΗΝΑΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ>Ύστερη εποχή του Χαλκού, 1600-1100 π.Χ.
2.      ΣΠΟΥΔΑΙΟΤΕΡΑ ΚΕΝΤΡΑ> ΜΥΚΗΝΕΣ, ΠΥΛΟΣ, ΤΙΡΥΝΘΑ, ΑΡΓΟΣ κ.ά. Τις ΜΥΚΗΝΕΣ, συγκεκριμένα αποκαλούνταν από τον Όμηρο «ευρυάγυιαι» και «πολύχρυσαι».
3.      Αυτοί που δημιούργησαν το Μυκηναϊκό πολιτισμό ήταν μάλλον οι πρώτοι εθνοφυλετικάΈλληνες κάτοικοι του ελλαδικού χώρου, πολιτιστικά καλλιεργημένοι, οργανωμένοι, πολεμικά ισχυροί, φιλότεχνοι, αγρότες, πολεμιστές, έμποροι, ταξιδευτές. Ίχνη τους βρίσκουμε σε Ευρώπη και Ανατολή, μέχρι τα βάθη της Ασίας, στη Βόρειο Ευρώπη, τη Βαλτική κ.ά.
4.      Ο Όμηρος τους αναφέρει τιμητικά ως τους «καλλίστους» .
5.      ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΠΙΡΡΟΕΣ ΑΠΟ> Μινωική Κρήτη, Αίγυπτο, Χετταίους.
6.      Έγραφαν ΕΛΛΗΝΙΚΑ στη λεγόμενη Γραμμική Β, τη στενά συνδεδεμένη με την παλαιότερη γραφή των Μινωιτών.
7.      Στης ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ>Ζούσαν σε κυρίως σε οργανωμένους οικισμούς, γύρω από οχυρωμένεςΑΚΡΟΠΟΛΕΙΣ, που φιλοξενούσαν συνήθως μεγάλα, για την εποχή, ΑΝΑΚΤΟΡΑ, αποθήκες, εργαστήρια και νεκροταφεία. Ζούσαν, δηλαδή,  σε οργανωμένες κοινωνίες, σε ΑΝΑΚΤΟΡΙΚΑ ΚΡΑΤΗ,  με τοπικούς ηγεμόνες- βασιλείς (WANAX>άναξ), ηγέτες στρατού (LAWAGETAS> ηγέτης), «αριστοκράτες», πολεμιστές, αγρότες και ειδικευμένους εργάτες. Βάση κοινωνίας> ΓΑΙΟΚΤΗΣΙΑ. Ισχυρή γραφειοκρατία. Κρατούσαν αρχεία σε πλάκες από πηλό για κάθε δραστηριότητα, π.χ. εμπόριο.
8.      Στη ΘΡΗΣΚΕΙΑ>Λάτρευαν, όπως και οι Μινωίτες, γυναικεία θεότητα/ Μητέρα-Θεά, ήρωες και, προς το τέλος, το γνωστό Δωδεκάθεο με κάποιες διαφορές.Eίχαν, μάλλον, ιερείς αλλά ούτε ναούς ή ιερά, πλην των ήδη υπαρχόντων από τους Μινωίτες. Έθαβαν συνήθως με μεγάλη προσοχή και σεβασμό τους νεκρούς τους.
9.      Στην ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ>Ισχυρές ακροπόλεις, περιζωσμένες με «κυκλώπεια», δηλαδή τεράστια, σαν να τα έκτισαν Κύκλωπες, τείχη, μεγαλιθικές πύλες (Πύλη των Λεόντων), ανάκτορα, λαξευτοί και θολωτοί τάφοι είναι τα κυριότερα και εντυπωσιακότερα κτίσματα των Μυκηναίων.  Τα σπίτια των απλών ανθρώπων ήταν από ευτελεστέρα και ευπαθή υλικά.
10.  Στην ΤΕΧΝΗ, ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΑ>Αν και βαθιά επηρεασμένοι, όπως προαναφέρθηκε, από τον αιγυπτιακό και μινωικό πολιτισμό, οι Μυκηναίοι έφτασαν, στην περίοδο της ακμής τους,  σε πολύ υψηλό επίπεδο πρωτότυπων καλλιτεχνικών δημιουργημάτων. Με μοτίβα γεωμετρικά αλλά και φυσιοκρατικά, αγαπώντας τις πολυτελείς πρώτες ύλες (χρυσό, άργυρο, χαλκό, πολύτιμους και ημιπολύτιμους λίθους, ήλεκτρο, το ελεφαντόδοντο κ.ά.), αλλά δημιουργώντας και με απλά υλικά, όπως τον πηλό, οι Μυκηναίοι διέπρεψαν στην οπλουργία, την τοιχογραφία, την κεραμική, την κατασκευή κοσμημάτων- αργυροχρυσοχοΐα-, τη λιθοτεχνία, την υφαντική  κ.ά. Τα «έργα τέχνης» τους, καθημερινά/χρηστικά/επίσημα/τελετουργικά χαρακτηρίζονταν από μεγαλείο αλλά και λεπτότητα, κύρος, δυναμισμό, ζωντάνια, από αυστηρότητα αλλά και χάρη, από τάση για εκζήτηση και πολυτέλεια, από παρατηρητικότητακ.ο.κ.
11.  Στην ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ>Άριστοι οικοδόμοι, τεχνίτες, οπλουργοί, καλλιτέχνες, δάμασαν όλα τα υλικά> από τη σκληρή πέτρα- κυκλώπεια τείχη, θολωτοί τάφοι- μέχρι το μαλακό χρυσάφι. Έφτιαχναν πλοία που ταξίδευαν ίσως και έξω από τη Μεσόγειο.
12.  Πότε «εξαφανίστηκαν» οι Μυκηναίοι; Δεν εξαφανίστηκαν ακριβώς. Όπως όλοι οι μεγάλοι πολιτισμοί, είχαν αρχή, κορύφωση και φθορά που έφερε πτώση για πολλούς λόγους. Ο κυριότερος φαίνεται πως ήταν οι Δωριείς, το ελληνικό φύλο που άρχισε την κάθοδό του στο σύγχρονο ελλαδικό χώρο κάπου στο 1100 π.Χ. Πολυάριθμοι, φιλοπόλεμοι, με όπλα από σίδηρο και όχι μαλακό χαλκό, νίκησαν τους Μυκηναίους και σταδιακά τους αφομοίωσαν.
13.  Μα ποιοι ήταν οι μυθικοί Ατρείδες, οι βασιλείς των Μυκηνών; Η πιο καταραμένη γενιά των αρχαίων ελληνικών μύθων, με γενάρχη τον Ατρέα, τον πατέρα του Αγαμέμνονα. Ύβρις προς τους θεούς, σκληρές δυναστικές μάχες, αδελφοκτονίες, ανθρωποφαγία, απατημένοι σύζυγοι, μητροκτονία είναι μερικά από τα «αμαρτήματα» της τραγικής αυτής γενιάς βασιλέων.
14.  Δε θα ξέραμε όσα ξέρουμε για τις Μυκήνες, ειδικά, και τον περίλαμπρο μυκηναϊκό πολιτισμό, ευρύτερα, δίχως τη διαίσθηση και το πείσμα του Γερμανού ερασιτέχνη «αρχαιολόγου» Ερρίκου Σλήμαν και των ανασκαφών του στις Μυκήνες από το 1876, και δίχως το διάδοχό του αρχαιολόγο Χρήστο Τσούντα, είκοσι χρόνια μετά.
15.   Ορισμένες χρήσιμες ηλεκτρονικές διευθύνσεις>
http://users.sch.gr/filologos/aafiles/net/mykinaikos/mykpol2.htm

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου