Κυριακή, 6 Σεπτεμβρίου 2015

ΒΑΣΙΚΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ


ΒΑΣΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ

ΤΩΝ ΚΕΙΜΕΝΩΝ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑΣ

 

  1. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ

 

*      Θέματα-μοτίβα> το θέμα της αγάπης, της φύσης, του θανάτου κ.ά.

*      Χαρακτηρισμοί ηρώων, πρωτευόντων και δευτερευόντων, ιδέες και συναισθήματα, αιτιολόγηση συμπεριφοράς και σχέσεων, τυχόν αντιφάσεις κ.ά.

*      Γραμματολογικά> τα βασικά βιογραφικά του συγγραφέα, η εποχή του, επιρροές από Κινήματα, Ρεύματα (Ρεαλισμός, Ρομαντισμός, Παρνασσισμός, Συμβολισμός, Σουρεαλισμός κ.ά.), άλλους συγγραφείς, από την παράδοση κ.ά.

 

  1. ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΟΙ ΤΡΟΠΟΙ

 

*      ΤΕΧΝΙΚΕΣ> αφηγητής, εστίαση, χρόνος αφήγησης (αναχρονίες> πρόδρομη- αναδρομική αφήγηση, αφηγηματικά κενά, εγκιβωτισμός, παρέκβαση ∕ σκηνές, εικόνες- είναι και εκφραστικό μέσο-, αντιθέσεις- οι εκτεταμένες είναι και εκφραστικά μέσα κ.ά.

*      ΤΡΟΠΟΙ> αφήγηση, μίμηση, σχόλιο, περιγραφή- ορισμένοι την κατατάσσουν στις τεχνικές-, περίληψη, διάλογος.

*      ΑΛΛΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ> δραματικότητα, θεατρικότητα, ψυχογραφία, ρεαλιστική απεικόνιση, αντιθέσεις, δραματική έκθεση γεγονότων, λυρισμός, εναλλαγή συναισθημάτων, προώθηση μύθου κ.ά.

 

  1. ΓΛΩΣΣΑ- ΥΦΟΣ

 

*      Τοπικά ιδιώματα (θρακιώτικο, σκιαθίτικο, επτανησιακό, αλεξανδρινό κ.ά.)

*      Δημοτική

*      Καθαρεύουσα

*      Μεικτή

*      Λεξιπλασία

*      Ύφος> ρεαλιστικό, δραματικό, χιουμοριστικό, σοβαρό, πεζολογικό, λυρικό κ.ά.

 

 

  1. ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ (μέρος της γλώσσας, αλλά εντάσσονται γενικά στις ΤΕΧΝΙΚΕΣ)

 

*      Σχήματα λόγου>ειρωνεία, χιούμορ, αντιθέσεις, μετωνυμία, συνεκδοχή, παρομοίωση, προσωποποίηση, μεταφορά κ.ά.

*      Επίθετα και άλλοι προσδιορισμοί

*      Συντακτικά σχήματα> άρση-θέση, υπαλλαγή, ασύνδετο, πολυσύνδετο κ.ά.

 

ΒΑΣΙΚΟ ΔΟΜΙΚΟ ΣΧΗΜΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗΣ ΣΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ

 

ΤΙ,ΠΟΥ- ΠΑΡΑΘΕΜΑΤΑ- ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ- ΠΩΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΕΤΑΙ (ΤΕΧΝΙΚΕΣ, ΤΡΟΠΟΙ, ΓΛΩΣΣΑ, ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ), ΓΙΑΤΙ, ΓΙΑ ΠΟΙΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ, ΜΕ ΠΟΙΟΥΣ ΣΤΟΧΟΥΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΛΕΥΡΑ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ, ΤΙ ΕΠΙΤΥΓΧΑΝΕΙ?

 

ΤΙ- ΠΟΥ-ΠΩΣ-ΓΙΑΤΙ

 

ΒΑΣΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΗΣ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ


*      Διαβάζω την εκφώνηση, όπως και στην Έκθεση, λέξη-λέξη.Τι μου ζητούν; Πόσα μου ζητούν να απαντήσω;Αναγνωρίζω τους λογοτεχνικούς όρους (αφηγηματικοί τρόποι, αφηγηματικές τεχνικές, εκφραστικά μέσα, μοντέρνα ποίηση κ.ά.) και τους επιβεβαιώνω με ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ. Αναλύω με παραδείγματα ΚΑΘΕ ΒΑΣΙΚΟ ΟΡΟ.

*      Αναζητώ τον ΤΥΠΟ ΤΗΣ ΕΡΩΤΗΣΗΣ που έχω διδαχθεί ΠΩΣ ΝΑ ΑΠΑΝΤΩ. Π.χ. Να σχολιάσετε…= τα πάντα: θέματα, μοτίβα, σκέψεις, συναισθήματα, τεχνικές, τρόποι, γλωσσικά μέσα, στόχοι κ.ά., βλέπε και παρακάτω.

 

*      Αν ερωτώμαι για 2 ή παραπάνω στοιχεία, ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΚΑΤΑΔΕΙΚΝΥΩ ΤΗ ΣΧΕΣΗ, ΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ Η΄ΤΗΝ ΑΝΤΙΘΕΣΗ ΤΟΥΣ. Π.χ. γιατί ο Βιζυηνός αναμειγνύει την οπτική γωνία του νεαρού αφηγητή και της μητέρας του.

*      Αναλύω, εξηγώ, δεν περιγράφω απλώς. Άρα, όπως και στο γλωσσικό μάθημα, ΠΡΙΝ ΑΠΑΝΤΗΣΩ, ΚΑΤΑΡΤΙΖΩ ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ.

*      Πάντα κάνω μια ΜΙΚΡΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ και ένα ΜΙΚΡΟ ΕΠΙΛΟΓΟ, όπως μου υποδεικνύουν και σχετικές ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ.

*      Καμία ερώτηση δεν απαντιέται σε έκταση κάτω από 2 παραγράφους.

*      Δεν κάνω δικά μου σχόλια ή εικασίες, υπερβολικά ευνοϊκούς ή αρνητικούς χαρακτηρισμούς του λογοτέχνη.

*      Αξιοποιώ τα βιογραφικά του στοιχεία, τις επιρροές και την εποχή του.

*      Πάντα συνδυάζω ΤΙ ΛΕΕΙ (νοήματα, σκέψεις, συναισθήματα), ΠΟΥ ΤΟ ΛΕΕΙ, ΜΕ ΠΟΙΟΝ ΤΡΟΠΟ ΤΟ ΛΕΕΙ (ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ, ΓΛΩΣΣΑ), ΓΙΑΤΙ ΤΟ ΛΕΕΙ (στόχοι λογοτέχνη ΜΕΣΑ στο κείμενο- ΔΟΜΗ, ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΕΡΓΟΥ-  ΚΑΙ όσον αφορά το δέκτη, π.χ. υποβλητικότητα, αγωνία κ.ά.).

*      Αν μου ζητήσουν να ΣΧΟΛΙΑΣΩ στίχους ή απόσπασμα: ιδέες, συναισθήματα ήρωα, στόχοι λογοτέχνη, αφηγηματικοί τρόποι και τεχνικές, θέματα, μοτίβα, επιρροές από ρεύματα, κινήματα, σχολές ή άλλους συγγραφείς, δομή, γλώσσα.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου